Ella en haar vriend Freek vieren oud en nieuw met hun vriendengroep in een gehuurde vakantievilla. Wanneer het vuurwerk de lucht kleurt en de kurken van de champagneflessen knallen, wordt duidelijk dat Freek spoorloos is verdwenen. Terwijl de rest van de groep elkaar vrolijk omhelst en proost op het nieuwe jaar, staat Ella verloren in een hoekje met een onaangeraakt glas champagne in haar hand. Waar is Freek? Waarom is hij weggegaan?
Ella vraagt zich af of zijn afstandelijke gedrag van de afgelopen maanden een aanwijzing was, of dat er iets heel anders speelt. Haar ongerustheid groeit, maar haar vrienden lijken de situatie niet serieus te nemen. Toch bekruipt haar het gevoel dat er meer speelt. Hoe goed kent ze Freek eigenlijk? En hoe goed kent ze de mensen om haar heen?
Marjolein van der Gaag weet met een mysterieuze proloog meteen de nieuwsgierigheid te wekken bij de lezers. Wie is die persoon, en wat doet hij daar? Door de vlotte schrijfstijl word je direct in het verhaal getrokken. De beschrijvingen van oliebollen met poedersuiker en de koude lucht buiten geven het verhaal een herkenbare setting, waardoor de sfeer van oudjaar in het vakantiehuisje bijna tastbaar wordt.
Ella’s zorgen om Freek zijn duidelijk, maar haar keuze om vrij lang in het huisje te blijven en haar vrienden niet direct aan te sporen tot actie voelt vreemd. Het blijft onduidelijk waarom ze niet eerder ingrijpt, wat afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van haar personage.
Vriendschap, loyaliteit en geheimen vormen de rode draad in het verhaal. Ondanks de verwijten en onzekerheden tussen de personages is er ook de bereidheid om voor elkaar door het vuur te gaan. Dit geeft het verhaal emotionele gelaagdheid, al had die nog sterker kunnen worden aangezet als de personages meer diepgang hadden gekregen. Met vijf stellen wordt er constant uitgelegd wie iets zegt of doet, waardoor de dynamiek stroef aanvoelt. Minder personages hadden het verhaal overzichtelijker gemaakt en meer ruimte geboden voor uitwerking van hun karakter en uiterlijk. Nu blijven de meeste personages vlak en is het lastig om echt een band met hen te krijgen.
Het gebruik van flashbacks en gedachtegangen biedt inzicht in het verleden, maar deze wisselingen tussen heden en verleden halen af en toe de vaart uit het verhaal. De details van de verdwijning en het voorval maanden eerder zijn verder goed doordacht en maken het slot krachtig, maar de echte spanning komt helaas pas op gang tegen het einde.
De auteur weet de nieuwsgierigheid van de lezer echter goed vast te houden. Waar is Freek? Wat stond er op de foto op zijn telefoon? Wat heeft dat voorwerp bij de sloot te betekenen? Dit zijn vragen die je blijven bezighouden. Maar het gebrek aan actie, de focus op mijmeringen en het lange wachten op antwoorden maken het middenstuk wat langdradig. De spanning had meer effect gehad als de omgeving een grotere rol had gespeeld. Geluiden, geuren, de donkere sfeer buiten het huisje—die elementen hadden de dreiging tastbaarder kunnen maken en de lezer meer bij de zoektocht betrokken.
Het boek biedt een intrigerend mysterie met een sterk begin en een goed doordacht slot, maar had meer impact gehad met een scherpere focus en minder personages. Ik geef het 3 sterren!
Kim
Boekencast
Genre: Thriller/spanning
Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461099808
Uitvoering: e-book
Uitgave: november 2024
Dit recensie-exemplaar heb ik ontvangen van uitgeverij De Verhalenfabriek in ruil voor deze eerlijke recensie.