‘Ada – Gevangen op twee eilanden’ – Imme Dros

ISBN: 9789045130408

Imme Dros (26 september 1936) is een veelzijdige en veelbekroonde Nederlandse schrijfster. Ze is geboren op Texel, heeft in Amsterdam Nederlands gestudeerd en daar heeft ze ook haar man, de illustrator Harrie Geelen, ontmoet. De illustraties in Ada – Gevangen op twee eilanden; zijn van zijn hand. Voor deze heeft hij gebruik gemaakt van middeleeuwse miniaturen om een zo authentiek mogelijk gevoel te creëren.

Ada – Gevangen op twee eilanden; is het verhaal van Ada van Holland. Ada is in 1188 geboren als dochter van graaf Dirk VII van Holland en Aleidis van Kleef. Imme Dros neemt de lezer mee naar een stukje woelige vaderlandse geschiedenis. Als Ada’s vader in 1203 komt te overlijden, wordt Ada op vijftienjarige leeftijd de gravin van Holland. Om de positie van Ada te verstevigen huwelijkt haar moeder haar uit aan de veel oudere Lodewijk II van Loon, de zevende graaf van het graafschap Loon. Nog voordat haar vader begraven is, vindt het huwelijk tussen hen plaats. Haar oom Willem, de broer van haar vader, erkent Ada niet als rechtmatige heerser en roept zichzelf uit tot Willem I, graaf
van Holland. Om deze daad te bekrachtigen laat hij Ada ontvoeren en in ballingschap zenden naar Engeland. Onderweg naar Engeland strandt het schip bij Texel, omdat de wind niet gunstig staat voor een overtocht naar Engeland. Ada – gevangen op twee eilanden; is een vertelling over de jaren van ballingschap van Ada, eerst op Texel en de daaropvolgende vier jaren op een landgoed van de Engelse koning Jan zonder Land.

Wat als eerste opvalt is het taalgebruik. Het boek is bestemd voor de categorie 13-15 jaar, maar dat is moeilijk voor te stellen. Qua taalgebruik en opzet lijkt het eerder bestemd voor lezers van groep zeven en acht op het basisonderwijs. Sporadisch worden er lastige woorden gebruikt en er is nauwelijks diepgang in het verhaal. Ada wordt enigszins uitgediept aan de hand van haar gedachten die
ze aan haar dagboek, Gebedenboek-zonder-Gebeden, toevertrouwd. Deze passages met haar gedachten worden extra benadrukt doordat ze en in het blauw en in cursief zijn geschreven. Alleen voelt dat voor de doelgroep als overbodig aan, omdat elke entree voorafgegaan wordt door de tekst “Ik schreef”, waardoor het al duidelijk gemaakt wordt voor de lezer dat de aankomende passages betrekking hebben op haar innerlijke wereld.

Het tweede dat opvalt zijn de talrijke illustraties. Elke pagina wordt vergezeld door een illustratie. Deze zijn duidelijk complementair met de passages op de bladzijdes. Zij vormen een mooie aanvulling. Helaas zijn de meeste tekeningen niet mijn stijl. Te druk, te weinig vloeiend en het perspectief is veelal niet kloppend, waardoor ze onrustig aanvoelen. Nu is dit natuurlijk een kenmerk van een middeleeuwse miniatuur en in die zin passen ze bij de setting van het verhaal en de woelige middeleeuwse geschiedenis.

Imme Dros heeft een relatief onbekend stukje historie gekozen als onderwerp van haar meest recente boek. Voordeel daarvan is dat je als lezer een onderbelicht stukje vaderlandse geschiedenis tot je kan nemen. Nadeel zou kunnen zijn dat er zo weinig over Ada van Holland bekend is, zelfs haar sterfdatum is een punt van discussie, dat er weinig verifieerbare gegevens zijn om mee te werken. Helemaal als je een zo authentiek mogelijk relaas wil geven. Dit verklaart misschien de dikte van het boek. Het verhaal beslaat slechts zevenenzeventig pagina’s en deze worden voor een groot deel gevuld met illustraties, waardoor de hoeveelheid tekst per saldo nog minder bladzijdes in beslag neemt als je de tekeningen weg zou laten. Wat eigenlijk jammer is. Nu blijft het verhaal vooral beperkt tot enkele wapenfeitjes waar nauwelijks een
verhaal omheen verteld wordt. Dat voelt als een gemiste kans. Ada – gevangen op twee eilanden; is wellicht, juist, vanwege de beperkte hoeveelheid bekende informatie over het leven van Ada van Holland uitermate geschikt om hier zelf invulling aan te geven. Helemaal in de gekozen vertelvorm van een historische jeugdroman. Zolang de geschiedkundige feiten kloppen, is de uitwerking van de plot iets waar je als schrijver uitgebreid mee aan de slag kan. Dat is nu helaas niet gebeurd, waardoor het geheel niet echt uit de verf komt.

Ada – gevangen op twee eilanden; valt hierdoor al met al tegen. Het vooruitzicht was meer opwindend dan het uiteindelijke verhaal. De schrijfstijl is vloeiend, waardoor het makkelijk te lezen is, en het stukje geschiedenis wordt hierdoor heel toegankelijk, maar te eenvoudig weergegeven voor de beoogde doelgroep. De illustraties zijn enerzijds een meerwaarde, omdat ze de tekst vertalen naar beelden en authentiek aanvoelen. Anderzijds een minpunt, omdat ze niet mijn smaak zijn, maar dat is iets heel persoonlijks, en in verhouding erg veel ruimte in beslag nemen. In zijn geheel was het lezen van Ada – gevangen op twee eilanden een heel wisselende ervaring. Een meer uitgewerkt plot was zeker mogelijk geweest, waardoor het verhaal meer diepgang zou hebben kunnen krijgen en de stem van Ada van Holland krachtiger had kunnen klinken.

Ada – gevangen op twee eilanden krijgt van mij 2,5*.

Lisette

Genre: jeugd, historische fictie