Blogtour ‘De Valhallamoorden’ – Alexander Olbrechts

ISBN: 9789464641806

Alexander Olbrechts is een Vlaamse thrillerauteur. Naast auteur is hij een medisch laboratoriumtechnoloog en werkzaam bij een van de grootste bloedbanken in België. Hij maakt in zijn boeken dankbaar gebruik van zijn medische achtergrond. Alexander Olbrechts geeft op zijn website aan dat hij zichzelf bij elk nieuw boek uit wil dagen, zodat zijn boeken geen gekunsteld format krijgen. In 2023 bracht hij De Heraklesmoorden uit. De Valhallamoorden is het tweede deel in een serie die toepasselijke naam De mythosmoorden heeft meegekregen.

Er zijn ruim twee maanden verstreken sinds de Heraklesmoorden het team van de Leuvense gerechtelijke federale politie voor grote kopzorgen hebben gezorgd als hun chef Luc van Hengel, die achter zijn rug om de Boeddha wordt genoemd, Rudi Smeets toeroept dat hij een nieuwe zaak voor hem heeft. Smeets, een nogal verbitterde, maar uitstekende rechercheur, heeft er eigenlijk helemaal geen zin in en vraagt zich hardop af waarom de lokale politie het onderzoek niet kan doen. Als hij het voorlopige verslag leest, vallen zijn ogen bijna uit zijn kassen. Dit is een moordonderzoek dat hij dolgraag wil leiden. Een lijk dat een lichaamsdeel mist is geen alledaagse kost. Als er meer lijken opdoemen met missende ledematen, de moordenaar via een journalist probeert te communiceren en hen doelbewust in de richting duwt van de Noordse mythologie, proberen Rudi en zijn teamleden, Delfine en Lucas met behulp van Alyssa van de technische politie achter het spel te komen dat de moordenaar aan het spelen is. Als de redactie van de lokale krant het onheilspellende bericht “To dager til Ragnarök” krijgt, begrijpen ze dat zij een strijd tegen de klok spelen, maar gaat het ze lukken om op tijd het hoe, wat, waar en waarom te achterhalen?

Net als in De Heraklesmoorden draait het onderzoek om moorden die gepleegd worden aan de hand van mythes. Deze keer heeft Alexander Olbrechts voor de Noordse mythologie gekozen. Een keuze die garant staat voor veel bloederige en soms ronduit gore c.q. walging veroorzakende passages. Hij is heel goed in staat om deze stukken erg beeldend te verwoorden. Letterlijk tot rillen en bij vlagen misselijkmakend aan toe. De Valhallamoorden is geen boek voor mensen met een al te beeldende denkwijze als die gepaard gaat met een zwakke maag.

De auteur is sowieso goed in staat om het verhaal tot leven te brengen. Niet alleen het thriller aspect, maar ook de personages worden goed neergezet. Rudi Smeets is geen sympathiek personage. Grotendeels vrouwonvriendelijk, wat behoorlijk clichématig is en normaliter een enorme afknapper, maar Alexander Olbrechts komt er mee weg, omdat zijn karakters niet eendimensionaal zijn. Ze zijn meer dan een irritante eigenschap en daarbij worden ze heel goed geportretteerd. Alyssa, de technisch onderzoeker, is mijn favoriet. Ze doet me denken aan Ella, oftewel Miss Lopez, uit Lucifer, maar dan de beduidend minder knuffelige versie.

Een schrijfstijl die eenvoudig is, makkelijk leest en voor veel vaart zorgt gecombineerd met (zwartgallige) humor en een grote dosis interessante Noordse mythologie maken van De Valhallamoorden een meeslepend relaas. Hoewel het verhaal enigszins traag op gang komt, is ook dit tweede deel in De mythosmoorden een pageturner met goed uitgewerkte verhaallijnen, die makkelijk te volgen is dankzij de speciale icoontjes die boven elk hoofdstuk getekend zijn. Daarnaast houden de plotwendingen de lezer tot aan de laatste bladzijde in zijn greep.

Ondanks de vele positieve punten zijn er ook een aantal kleine ergernissen. Af en toe voelen de beschrijvingen ietwat geforceerd aan en sommige zinnen hebben een onlogisch aanvoelende samenhang. “Lucas noteert de naam in zijn verslag en een serene stilte daalt neer over de plaats delict.”

Net als in een aantal dialogen, maar daar tegenover staan ook weer zinnen die mooi zijn en soms ronduit prachtig.

“Een storm van emotie verscheurd zijn ziel. Het trekt aan zijn geest en probeert hem te vermalen.” en “Haar gedachten zij als reeënpoten op ijs.”

De Valhallamoorden is een thriller die dit predicaat ook verdient. Spannend en gruwelijk. Een van de verhaallijnen riep dusdanige (lichamelijke) emoties op dat ik het boek van mij af wilde werpen en niet meer oppakken, terwijl ik op thrillergebied wel wat gewend ben. Gelukkig heb ik dit niet gedaan anders had ik nooit begrepen waarom de auteur voor deze passages heeft gekozen en zou ik een goede thriller hebben gemist. De Valhallamoorden krijgt van mij 4 sterren!

Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 9789464641806
Aantal pagina’s: n.v.t.