‘Chaos in de woestijn’ – Dianne Arentsen

ISBN: 9789463085168

Dianne Arentsen houdt ervan om samen met haar man over onbekende werelden te fantaseren, het liefste buiten bij een vuurtje. De inspiratie die hieruit voortkomt gebruikt ze in haar verhalen. Arentsen heeft al meerdere boeken op haar naam staan. Zo schreef ze de fantasy serie Het Patroon, waarvan Ithana het eerste boek van vijf is. Daarnaast verscheen voor de jeugdigere lezers Fort Enigma, een boek vol puzzels en raadsels; Mystanica, waarbij je als lezer keuzes moet maken en het avontuurlijke boek Luguberg. Chaos in de woestijn is haar nieuwste fantasy boek en het eerste deel van een tweeluik.

Elizzy is een dievegge en woont op Sondar. Wanneer ze haar voormalige mentor Ezru ziet lopen, besluit ze hem achterna te gaan. Ze volgt hem via een portaal naar Ghamara, een gevaarlijke en meedogenloze wereld. In de woestijnstad Strovani is Elizzy door haar ongetrainde ziel een gemakkelijk doelwit voor de Indraghi, schimachtige wezens die uit zijn op de ziel van de levenden. Ze moet voortdurend op haar hoede zijn want er zijn meerdere vijanden die op haar jagen. Gebeurtenissen uit het verleden komen naar boven en roepen nieuwe vragen op. Elizzy gaat de confrontaties aan in haar zoektocht naar antwoorden, maar haar rol op Gharmara kan wel eens belangrijker zijn dan ze ooit had kunnen vermoeden.

Bij het openen van het boek krijg je eerst een overzicht te zien van de belangrijkste personages in de vorm van een illustratie. Dit is niet alleen interessant, het is tevens een unieke manier om de lezers kennis te laten maken met de personages. Ook de vermelding van de huids- en oogkleur heeft een specifiek doel (er is een klassensysteem op basis van huidskleur) en is daarom nuttig om te weten als lezer. Hierna gaat het verhaal van start en dat begint meteen met de nodige actie, waardoor je geboeid verder leest. Chaos in de woestijn is doorspekt met talrijke actie- en gevechtsscènes, afgewisseld met momenten waarin je meer te weten komt over de personages en de goed uitgewerkte wereld Gharmara. Een geslaagde balans tussen actie en informatie.

In Gharmara is zielskracht belangrijk om je te beschermen tegen de gevaarlijke wezens uit het Dodenrijk die er rondsluipen. Daarom wonen de mensen er in grote steden, zoals Strovani, zodat ze hun zielen met elkaar kunnen verbinden en versterken. Zo hebben ze meer kans om de Indraghi te weerstaan. Want wie in hun handen valt verliest de controle over zijn lichaam en verandert geleidelijk aan in een monster. En een slaaf. Deze duistere en fantasierijke kant vormt een duidelijk contrast met het dagdagelijkse leven van de inwoners. Het politieke spelletje tussen de verschillende steden en volkeren is ook duidelijk aanwezig, met als doel vrede te sluiten. Het is echter de vraag of iedereen dezelfde intentie heeft.

Elizzy is de spilfiguur in Chaos in de woestijn. Ze is een opstandige, moedige durfal die niet op haar mond gevallen is. Ze zegt wat ze denkt en gaat vol voor wat ze wil. Als ze iets niet kan krijgen dan steelt ze het wel. Ze is een bedreven dievegge, dit dankzij haar magische krachten. Elizzy houdt ook van vechten tegen monsters, hoe meer ze er afmaakt hoe beter. Dit heeft met haar harde verleden te maken, iets wat je gaandeweg het verhaal ontdekt. Deze terugblikken zijn een goede hulp om haar personage beter te leren kennen en begrijpen. Haar karakter evolueert wel tijdens haar tijd op Gharmara. Van een zelfingenomen persoon die eigenbelang voorop zet, zie je haar steeds meer veranderen naar iemand die bereidt is haar rol om Gharmara te helpen op te nemen. Ook de vele andere belangrijke personages worden door de auteur grondig uitgewerkt. Heerser en verkenner Ezru was vroeger Elizzy’s mentor, maar na er zomaar vandoor te zijn gegaan is hun relatie redelijk verstoord. Hoewel hij haar wil helpen, laat zij het amper toe. Ostherian, met de gouden huid, is een begaafde muzikant en manipulator, en probeert ook het vertrouwen van Elizzy te winnen. De interacties die Elizzy heeft met deze en andere personages, vaak recht-toe-recht-aan, laten je meer dan eens gniffelen.

Dianne Arentsen heeft een beschrijvende en beeldende schrijfstijl, waardoor ze de aandacht van de lezers voortdurend weet vast te houden. Ze weet gedetailleerd de vreemde wereld neer te zetten waardoor het lijkt of je er zelf rond loopt. Zonder hiermee de lezers te overstelpen met onnodige informatie, een val waar auteurs wel eens durven in te trappen. Hetzelfde geldt voor de verschillende soorten inwoners met hun krachten/talenten en weerzinwekkende monsters die je op Garmara aantreft. De illustraties in het boek zorgen hierbij voor een uitstekende visuele ondersteuning. Dat je deze ook in het e-book te zien krijgt is een absoluut pluspunt!

Chaos in de woestijn eindigt met een duidelijk open einde, wat logisch is gezien het een eerste deel is van een tweeluik. Je blijft achter met onbeantwoorde vragen en de cliffhanger op het einde laat je al verlangen naar het volgende boek! Vier sterren**** voor deze fantasy!

Genre: fictie 15+, fantasy
Uitgever: Zilverspoor
ISBN: 9789463085168