‘De kliniek’- Helen Fields

ISBN: 9789026364617

De Britse Helen Fields is vooral bekend van haar serie met Ava Turner en Luc Callanach in de hoofdrol. In 2023 introduceerde Fields de Amerikaanse forensisch psycholoog Connie Woolwine in het boek De Schaduwman. De Kliniek is het tweede deel in de Woolwine-serie. Ondanks dat het een tweede deel van de serie betreft, kan je deze wel los lezen. Al vind ik het persoonlijk leuker om een serie op volgorde te lezen, omdat je de hoofdpersonen dan beter leert kennen.

In de extra beveiligde instelling voor geesteszieke criminelen wordt op de gesloten afdeling het ontzielde lichaam van een verpleegkundige gevonden. Niet alleen is Tara Cameron vermoord; haar bijna volgroeide dochter is uit haar lichaam gesneden en ontvoerd. De tijd dringt om de moordenaar en vooral de baby terug te vinden die maar enkele dagen kan overleven zonder medische zorg. De ontvoerders hebben contact met de vader van het kind en eisen losgeld.

De moord wordt voor de gevangenen en personeel van de gesloten afdeling geheimgehouden en de directie van de instelling wendt zich tot Connie Woolwine. Zij heeft het vermogen om zich in te leven in de psyche van moordenaars en daderprofielen op te stellen. Daarom gaat ze undercover op de afdeling bij de meest gevaarlijke moordenaars ter wereld om haar unieke kwaliteiten te gebruiken om het pasgeboren meisje op tijd te vinden. Ze gaat aan de slag als psychiater van de levensgevaarlijke militair: patiënt B. Deze patiënt is niemand minder dan Brodie Baardie die in De Schaduwman nog bij de politie werkte, maar nu fulltime met de profiler samenwerkt.

De ommuurde kliniek ligt in een desolate omgeving omgeven door bergen aan de ene kant, aan de andere kant een meer met stuwdam en alleen maar bereikbaar via een kronkelige weg. Door de levendige beschrijving van het gebouw en de omgeving zie je het voor je. Het gebouw was vroeger een fort voordat het 100 jaar geleden het onderkomen werd van ‘Charles Horatio Parry Instituut voor Rehabilitatie van Krankzinnige Misdadigers’. Deze naam werd al snel veranderd in De Kliniek. De meest gewelddadige moordenaars zitten opgesloten in een toren waar het personeel ook verblijft. De dader moet zich dus onder het personeel of de gevangenen bevinden. Hierdoor krijg je een soort van gesloten kamer mysterie. Tel daar ook nog het noodweer bij op waardoor ze worden overvallen en je hebt een perfect rampscenario. Al moet ik eerlijk zeggen dat er soms veel toevalligheden zijn.

Via therapiesessies probeert Connie informatie uit de gevangenen te halen. Je leert hierdoor de criminelen kennen en de gruwelijke daden die ze hebben gepleegd. Het knappe is dat Fields iedere crimineel een eigen verhaal en persoonlijkheid geeft. Niet alleen de gevangen zijn ondoorgrondelijk, ook niet alle personeelsleden lijken zuiver op de graat te zijn. Daarnaast heeft Connie zelf een psychiatrisch verleden die door haar verblijf in de De Kliniek weer naar boven komt. In De Schaduwman vond ik Woolwine niet zo’n fijn persoon, maar in dit verhaal leer je haar beter kennen.

Een minpuntje is de Nederlandse cover. Hij past niet echt bij het eerste boek uit de serie en is donkerblauw met wat verloren blaadjes. Eigenlijk een beetje saai en niet passend bij een thriller. Daarentegen staat op de Engelse cover het instituut in al zijn glorie afgebeeld en dat zorgt voor een heel onheilspellende uitstraling.

Fields heeft een fijne schrijfstijl en weet de spanning er goed in te houden. Ook gruwelijke beschrijvingen zijn haar niet vreemd. Je wil doorlezen om erachter te komen wat er is gebeurd en wie het op zijn geweten heeft. De personages blijken toch anders in elkaar te zitten dan je dacht, je verdenkt iedereen en het duurt tot het einde voor je door hebt wie de dader is. En dat alles in een beklemmende sfeer van de gesloten en afgelegen instelling. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

Uitgever: AmboAnthos
ISBN: 9789026364617
Aantal pagina's: 408