‘De kunst van het verleiden’ – Sabine Zwaan

ISBN: 9789461099259

Sabine Zwaan (1990) werkt als leerkracht in het basisonderwijs in Utrecht. Ze is gek op schrijven, Disneyfilms en Taylor Swift. Wanneer ze schrijft wordt ze steevast vergezeld door haar katten. Tijdens haar opleiding tot taalcoördinator kreeg ze te horen dat een verhaal pas af is als het door iemand gelezen wordt. Daarom besloot ze haar eerste afgewerkte verhaal, Machtsspel, naar een uitgever te sturen. Deze werd uiteindelijk uitgegeven door Boekscout. Verder schreef Sabine Zwaan ook Oppas gezocht en Belofte maakt schuld. Ik las in maart van dit jaar Lentevloek. Ik was dan ook heel benieuwd naar De kunst van het verleiden.
Evelyn heeft een boekje dat heel belangrijk is voor haar. Het heet De kunst van het verleiden en bevat alle waarnemingen die ze het afgelopen jaar heeft verzameld door met verschillende mannen te daten. Het zijn regels waaraan ze zich moet houden om aantrekkelijk gevonden te worden. Door deze observaties kan ze de perfecte vrouw zijn, zo ook voor haar recentste date, Leo. Het boekje is heel belangrijk, omdat ze daarin noteert wat ze de mannen ‘wijsmaakt’ over zichzelf. De betere versie van Evelyn dus. En dan gebeurt het ergste wat kan gebeuren. Ze verliest haar boekje en tot overmaat van ramp vindt haar buurman dit. Haar geheim is nu geen geheim meer en haar verleidingswapen is ontdekt. Kan ze daten zonder boekje? Is het boekje wel zo een hulp? Heeft ze het echt nodig om een dekseltje te vinden voor op haar potje? Dat lees je in De kunst van het verleiden.
De cover van het De kunst van het verleiden oogt eenvoudig. Een notitieboekje met op de voorgrond de “perfecte”, verleidelijke dame en wat hartjes en bloemetjes. Niet dadelijk een cover die me zou aanzetten om voor het boek te kiezen. Gelukkig deed de korte inhoud van het verhaal dit wel.
De kunst van het verleiden wordt verteld in 13 korte hoofdstukken. Evelyn heeft iets grappigs, soms onzeker en dan weer zelfzeker, wat maakt dat je haar onmiddellijk in je hart sluit. Ze vertelt haar verhaal zelf vanuit het ik-perspectief, een soort monoloog, afgewisseld met vlotte dialogen. De schrijfstijl van Sabine Zwaan is vlot, beeldend en humoristisch wat van dit dunne boekje een echte pageturner maakt. Mede doordat Evelyn haar relaas zelf aan jou vertelt, lijkt het of je samen met een lekker drankje op haar balkon zit met een prachtig uitzicht over het park.
“En ik ben niet alleen. Nee, trek geen verkeerde conclusies…het is Kyra die me vergezelt, mijn beste vriendin.”
Inleven en in het verhaal duiken kost geen moeite, Evelyn houdt je vast tot aan de laatste punt.
Evelyn is er, in tegenstelling tot haar vriendin, niet van overtuigd dat op elk potje een dekseltje past en dat ze daarom een versie van zichzelf moet creëren waar wel een dekseltje bij hoort.
“Daar ben ik het niet mee eens. Sommige deksels zijn weggegooid en op dat potje zal nooit meer het “juiste” dekseltje passen. Alleen een aangepaste. Zelfs die heb ik nog niet gevonden, want de deksels met wie ik op date ging, waren allemaal te groot of te klein.”
Het is een verhaal over onzeker zijn, je niet goed genoeg voelen, je een grijze muis voelen. Over jezelf durven zijn en je openstellen, zoals je bent. Over vooroordelen tijdens het daten en in relaties, het te snel conclusies trekken. Over je kwetsbaar durven opstellen en niet te streng zijn voor jezelf. Kortom, het durven mild zijn voor jezelf. Iets waar veel mensen (helaas) mee worstelen.
Dit alles wordt overgoten met een heerlijk sausje van feelgood, humor, zonneschijn, liefde en voorspelbaarheid. Een ideaal tussendoortje dat jou met een warm gevoel achterlaat. Dat je helpt om terug wat milder te zijn voor jezelf en wat zelfzekerder in het leven te staan.
Heeft jouw potje al een dekseltje? Misschien is De kunst van het verleiden een mooie aanzet om, met een stevige portie zelfzekerheid, de eerste stap te zetten in jouw zoektocht. Ik geloof namelijk wel dat er ook op jouw potje een dekseltje past.
Deze feelgood krijgt van mij 4,5 zelfverzekerde sterren.
Ellen Boutsen
Genre: roman – feelgood