‘De poppenmeester’ – Sam Holland

ISBN: 9789402771893

De Britse Sam Holland heeft psychologie gestudeerd en heeft een diepe fascinatie voor de donkere en macabere kant van de mens. Naast boeken onder haar eigen naam schrijft ze ook onder het pseudoniem Louisa Scarr. Haar boeken worden in 14 landen uitgegeven waaronder de USA en Duitsland. Ze is de enige auteur die in Nederland zowel de bronzen als de MAX zilveren vleermuis won. Vorig jaar won ze met haar boek De 20 de MAX zilveren vleermuis voor de beste thriller van het jaar en het jaar daarvoor won ze de MAX bronzen vleermuis voor het beste debuut: De Echoman.

En dat boek raad ik je zeker aan om eerst te lezen, want De poppenmeester grijpt vaak terug naar de gebeurtenissen in dat boek en de handelingen van de Echoman. Deze moordenaar heeft veel effect gehad op de levens van de personages, maar bovenal bevat het enorme spoilers over de plot van dat boek. Het team heeft na de heftige gebeurtenissen, veroorzaakt door de seriemoordenaar, het werk en hun leven weer enigszins op de rails.

Op een doodgewone maandagochtend komt een man onder de wielen van een trein; een duidelijk geval van zelfdoding. Wanneer inspecteur Cara Elliot bij de plaats delict aankomt, heeft ze hier haar twijfels over. Ze haalt haar broer Nate Griffin weer terug bij het team ondanks zijn eigen problemen. Daarna zijn er nog meer personen die vermoedelijk zelf een einde aan hun leven hebben gemaakt: een dochter die haar dementerende moeder verzorgt, een slachtoffer van verkrachting en een man met schizofrenie. Wat verbindt deze personen met elkaar, maar nog belangrijker is, wie hier verantwoordelijk voor is en hoe heeft hij of zij het voor elkaar gekregen.

Vanaf het begin zit de spanning er goed in. Is het moord of zelfmoord? En als het al moord is, wie is de moordenaar en waarom worden de mensen vermoord? De zoektocht naar het antwoord op deze vragen is interessant en langzaam wordt steeds meer duidelijk. Vele mensen zijn verdacht en de dader blijft tot het einde onduidelijk.

De privélevens van de leden van het politieteam spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Ze hebben allemaal problemen die in meer of mindere mate hun leven en/of functioneren bepalen. De verhaallijn van Cara en Nate met hun eigen familieproblemen en verleden is een mooie. Het is eigenlijk een verhaal binnen een verhaal. De broer en zusterband wordt op de proef gesteld, maar is heel sterk.

Het verhaal is iets minder een thriller. Het is minder gruwelijk en niet nagelbijtend spannend; meer gericht op de onderlinge verhoudingen. Maar hierdoor is het boek zeker niet minder goed. De toevoeging van de psyche en gevoelens van de personages in dit verhaal maakt het een goed boek. Het is vlot geschreven met korte hoofdstukken en je wil graag doorlezen. Niet alleen om te achterhalen wat er precies is gebeurd, maar ook om te zien hoe de personages hun persoonlijke problemen en demonen aanpakken. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

Uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 9789402771893
Uitgave: augustus 2024