‘De vrouw in de scherven’ – Naomi de Meer

ISBN: 9789461099037

Wanneer ik naar de afbeelding van De vrouw in de scherven kijk, zie ik een afbeelding zonder kleur. Het geheel is in zwart/wit uitgevoerd. Je ziet een vrouw die over haar schouder wegkijkt van een spiegelwand. Op de tafel naast haar ligt een muziekinstrument, een trompet. Het geheel heeft een jazzy uitstraling. Naomi de Meer studeerde psychologie en woont in Meppel. Ze schrijft psychologische thrillers. Ik ben heel benieuwd hoe je het psychologische element goed uitgewerkt in een vrij kort verhaal krijgt. De vrouw die moord riep was haar eerste tussendoortje en kreeg best wel goede recensies.

Het boek vertelt het verhaal van psychologe Evi. Ze is net begonnen met haar eigen praktijk en financieel is het nog lastig om daarvan rond te komen. Op een dag meldt Juliët zich, een cliënt met een hele bijzondere, zeldzame fobie voor spiegels.

Evi neemt haar in behandeling en zoekt op internet naar mogelijke behandelmethoden. De therapie lijkt succes te hebben tot Juliët komt te overlijden door een ongeluk met een spiegel of wellicht zelfmoord. Evi snapt er niets van en gaat zelf op onderzoek uit. Daarnaast speelt er ook het een en ander in haar persoonlijke leven en haar relaties.

Het is een knap geschreven thriller die net zo intrigerend is als de titel doet vermoeden. Een fobie voor spiegels, ik had er nog nooit van gehoord maar het schijnt echt te bestaan. Naomi de Meer neemt je het verhaal in door ieder hoofdstuk een cliffhanger mee te geven. Dit maakt dat je door wil lezen. Gelukkig heeft dit tussendoortje ruim 100 bladzijden en dus is het mogelijk om op een vrije dag dit verhaal te lezen. De schrijfstijl is prettig en levert genoeg herkenbare emoties op. De angst van Juliët is voorstelbaar ook al ben ik zelf niet bang voor spiegels maar wel voor hoogten. Ook is er herkenbaarheid in de persoonlijke relatie van Evi. Ik leefde zo mee met Evi haar situatie dat ik haar stilletjes adviezen gaf om te doen. Je leeft mee en speurt ook mee, toch is het slot nog steeds wel enigszins verrassend.

Ik vind het knap hoe Naomi de Meer alle aspecten zo goed kan verwerken in een kort verhaal. Volgens mij kan ze ook zeker een langer verhaal schrijven. Ik kijk in ieder geval uit naar het volgende tussendoortje van haar hand. Daarom 4 sterren van mij.

Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461099037
Uitgave: april 2024