‘De vrouw met de rode ster’ – Kate Quinn

ISBN: 9789026170898

Kate Quinn is gekend voor haar historische romans die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten. Na haar series over het Romeinse Rijk en de Italiaanse renaissance schreef ze boeken over de Tweede Wereldoorlog. De jaagster werd voor mij een aangename kennismaking met haar werk en ik was meteen fan. Hierna volgde nog De vrouwen van Bletchley Park waarbij ik ook overdonderd werd. De vrouw met de rode ster is haar nieuwste roman en geet over Mila Pavilichenko.

Lyudmila ‘Mila’ Pavilichenko, houdt van studeren en boeken. Ze is een alleenstaande moeder en het enige wat voor haar telt zijn haar studies en haar zoon Slavka. Haar ex-partner Alexei, die nog steeds niet akkoord gaat met de scheiding, is een gedreven en ambitieuze chirurg. Wanneer Hitlers leger Rusland binnenvalt beslist ze zich aan te melden bij het Rode Leger. Hoewel Alexei het haar niet makkelijk maakt en het niet eenvoudig is als vrouw in het leger dat hoofdzakelijk uit mannen bestaat, slaagt zij erin om één van de beste scherpschutters te worden van Rusland onder Kommandant Sergienko. Ze heeft een record van meer dan 300 geslaagde missies en bij wijze van propaganda wordt ze naar Amerika gestuurd om president Franklin Roosevelt en de First Lady Eleanor te ontmoeten.

Wanneer er ergens conflicten zijn verschijnen er plots heel wat boeken over deze regio. Zowel non-fictie die het conflict blijven analyseren als fictieboeken, vaak gebaseerd op waargebeurde feiten. Hier speelt Kate Quinn handig op in. Voor De vrouw met de rode ster, haar nieuwste roman van de Tweede Wereldoorlog serie, kiest ze namelijk een hoofdpersonage dat oorspronkelijk afkomstig is uit Oekraine. Het boek zelf is gebaseerd op de memoires van Mila zelf Lady Death: The memoires of Stalin’s Sniper. Ik had het gevoel dat de auteur de feiten te letterlijk overnam uit de memoires en te weinig romantiseerde. Zo bevat het heel wat details over Mila’s opleiding tot scherpschutter. Ik dacht met momenten dat ik een cursus tot scherpschutter aan het instuderen was. Wat zijn de beste wapens voor een scherpschutter, welke impact heeft de wind, hoe bereken je de weerslag, hoe hou je rekening met correcties, etc… .

Dit boek wordt gecatalogiseerd als thriller, maar het is eerder biografisch werk. De vele details ontnamen mij toch het leesplezier. Het andere werk van deze auteur is ook steeds gebaseerd op waargebeurde feiten die ze dan aanvult met haar eigen fantasie, maar omvat niet deze hoeveelheid aan details. Hier wordt je overstelpt met veel details, waardoor het verhaal op de achtergrond wordt verdrongen. Wat zonde is want het is wel een bijzonder verhaal, over een sterke vrouw die haar mannetje weet te staan in een mannenwereld. Hoewel het verhaal mij inhoudelijk minder beviel, heeft de schrijfstijl van Kate Quinn veel goedgemaakt. Hierdoor bleef ik toch verder lezen, genietend van de mooie woorden die ze neerpende.

Het nawoord is een interessante aanvulling, die je zeker niet mag overslaan. Ook hier weer, net als in veel boeken die ik lees, zou deze niet misstaan vooraan in het boek, als inleiding. Ik raad dan ook aan om eerst even het nawoord te lezen en dan pas aan het verhaal te beginnen. Ook is het zeker leuk dat er foto’s van Mila achteraan het boek staan. Op deze manier kan je alles beter visualiseren en je nog beter voorstellen wie deze bijzondere vrouw wel niet was.

Hoewel ik meer verwacht had van De vrouw met de rode ster vind ik het een verhaal dat vertelt moet worden. Mila is een uiterst sterke vrouw en het is intrigerend te lezen hoe ze mannetje stond in het leger. 2.5 sterren.

Uitgever: De Fontein
ISBN: 9789026170898
Aantal pagina’s: 428