‘Dodelijke wraak’ – Robert Bryndza

ISBN: 9789022596531

Robert Bryndza behoeft eigenlijk geen enkele introductie. Hij verkocht al meer dan vijf miljoen boeken. Hij schrijft naast stand-alone boeken aan twee series. De ene is met Kate Marshall en de andere met Erika Foster. Lezers die van thrillers houden hebben vaak hun voorkeur voor een van deze twee reeksen. Zo heeft onze vaste recensent van de boeken van Bryndza aangegeven dat de Foster serie wel door een ander mag worden opgepakt. Tadaaaa, daar ben ik dan.

Dodelijke wraak is het achtste deel uit de reeks, en in het nawoord geeft Bryndza aan voorlopig nog lekker door te gaan met het schrijven over deze politie-inspecteur. Bryndza vraagt ook aan zijn lezers of ze voorkeuren hebben voor verhaallijnen of gebeurtenissen. Hij leest ook alle recensies en volgt berichten over zijn werk op social media. Op deze manier houdt hij de connectie met zijn lezers scherp.

Waar gaat het verhaal over?
Erika Foster is naast een gedegen politie-inspecteur ook iemand die er vaak een onorthodoxe manier van rechercheren op na houdt. Deze controversiële werkwijze kan rekenen op veel ongenoegen bij de topambtenaren van politie. Ook in dit avontuur kan zij rekenen op veel reprimandes en komt zelfs de opdracht om het onderzoek van Foster af te nemen en af te sluiten. Foster is niet van plan haar moordzaak, waarbij een prominente politicus vastgebonden op bed werd aangetroffen, uit handen te geven en blijft halsstarrig de lakens uitdelen. Dan valt er wederom een beroemd slachtoffer die op identieke wijze om het leven is gekomen. Weet Foster de zaak op te lossen, ondanks alle weerstand vanuit het management, of richt zij zich beter op haar relatie met Igor en zijn zoon?

Dodelijke wraak werd vertaald door Willeke Lempens en zij wordt zelfs door Bryndza bedankt voordat het eigenlijke boek begint:

‘Ik draag dit boek op aan al mijn literair vertalers overal ter wereld.’

Er zijn binnen het oeuvre van een auteur altijd voltreffers en gemiste kansen. Zo ook bij Bryndza. Laat ik alvast verklappen dat Dodelijke wraak van grote klasse is. Als een schot in de kruising, onderkant lat. Wellicht is het beter om na het EK debacle deze metaforen te mijden.

Het grotere verhaal dat zich afspeelt, naast de moordzaken die ieder deel uit de serie kenmerken, is die van de worstelingen die Erika Foster in haar leven doormaakt. Ze wordt ouder en dat merkt ze niet alleen door een blik in de spiegel, dat merkt ze ook lichamelijk en aan haar jongere teamleden. Ze is in de relationele sfeer enerzijds op zoek naar vastigheid en gunt zich dit anderzijds helemaal niet.

Het eerste hoofdstuk van het boek is hilarisch wanneer Erika merkt dat haar vriend Igor alles in gereedheid brengt om haar in een veel te chique restaurant ten huwelijk te vragen. Bryndza weet haar weerstand en ongemak perfect in woorden te vangen. Na acht boeken is hij vergroeid met zijn personage. Als lezer mag je over zijn schouder meekijken en door zijn manier van schrijven krijg je alle gevoelens er helemaal gratis bij.

Zoals we van Bryndza gewend zijn weet hij tussen de regels door ook nog allerlei actuele thema’s in de moderne maatschappij aan te kaarten. Dat zorgt naast actualiteit, cynisme en bewustwording, ook voor verbondenheid met zijn lezers, die zich eenvoudig met zijn zorgen en uitlatingen kunnen identificeren. Een drietal korte citaten als voorbeeld:

‘Toen Erika zag hoeveel een kamer in een gedeelde woning in de buitenwijken van London tegenwoordig kostte, vroeg ze zich af hoe iemand na het betalen van de huur nog wat kon overhouden.’

‘Er gaan al zo veel jongeren naar de universiteit, om er van alles te bestuderen dat helemaal niets met het echte leven te maken heeft.’

‘The Masked Singer. …moet je als volwassene echt zo opgetogen raken over wie er is verkleed als een zingende garnaal? Ik denk dat dat twintig jaar geleden een kinderprogramma zou zijn geweest, maar nu wordt het kennelijk beschouwd als primetime-tv. Beetje eng, alsof ze ons met zijn allen dom proberen te houden.’

Om de wirwar aan prachtige verhaallijnen en verwonderingen in een recensie te gieten zou ik veel te veel woorden nodig hebben. Lees het boek, is stukken korter en efficiënter. Robert Bryndza verkeert in topvorm.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Dodelijke wraak is zoveel meer dan een spannende thriller. Het moordonderzoek, de jacht op de mogelijke dader en het motief zijn zeer goed uitgewerkt en origineel. De macht van mensen met veel invloed om zaken en personen te slachtofferen is illustratief voor de huidige maatschappij en zeer geloofwaardig in beeld gebracht. Het leven van een vijftigjarige politie-inspecteur gaat veel verder dan het zoeken naar een motief, een wapen en een dader. Juist dit aspect van het ouder worden, dat het schuurt om jonge ambitieuze nieuwkomers als collega te krijgen, om te investeren in de relatie met je nieuwe liefde en zijn zestienjarige zoon, en hoe de zelfverzekerdheid die je altijd sterk deed voelen langzaamaan naar ruimte voor twijfel en onzekerheid evolueert.

Dodelijke wraak is door deze en talloze andere redenen zoveel meer dan een thriller. Bryndza schrijft over het leven zoals het echt is. Een onverwachte aanrader.

‘Sometimes when I feel
Afraid, I think of what a