‘Een betere man’ – Jeroen van Beek

ISBN: 9789493343474

Jeroen van Beek (1970) is geboren in Alkmaar en groeide op in Heerhugowaard. Hij beschikt over een grote fantasie en wil al op jonge leeftijd acteur worden. Hij acteerde voor televisie en in het theater en werkte als dj. Hij zat zelfs in een boyband. Momenteel ontwikkelt Jeroen zich als regisseur en producent en is hij dramadocent. Omdat het schrijven van een boek ook op zijn lange wensenlijstje staat, heeft hij ook dat, middels De betere man als debuutroman, weten te realiseren. Het boek heeft een titel waarmee je als man niet op een terrasje gezien wilt worden. Het zou ook de titel van het einddoel van een zelfmanagementboek kunnen zijn, en die associatie wil ik voorkomen. Het wil maar geen zomer worden, dus lees ik lekker en veilig binnen.

Het is onduidelijk of dit verhaal gebaseerd is op de werkelijkheid of dat het fictie is. Bepaalde passages en gebeurtenissen worden zo gedetailleerd verteld dat ze uit het verleden van de auteur kunnen zijn gehaald, of het resultaat zijn van gedegen research of toch ontsproten zijn aan de rijke fantasie van Van Beek. Het hoofdpersonage heet Martijn de Boer en het verhaal wordt vanuit zijn perspectief in de ik-vorm verteld.

Het verhaal bestaat uit zes delen, die herkenbaar zijn aan een jaartal. Het verhaal is hieraan middels korte subhoofdstukken opgehangen en wordt niet chronologisch verteld. In alle zes delen volgen we protagonist Martijn. In het eerste deel zijn we getuige van het liefdesleven van veertiger Martijn en zijn ontmoeting met Nina. Zijn zucht naar een nieuwe balans tussen oude patronen, vrienden en clubliefde (Ajax) en zijn onstuimige gevoelens voor Nina, hun afspraakjes en de stomende seks, zaaien verwarring in een verdoofd brein. Martijn laat zich leiden door dopamine en testosteron en is uiteindelijk zelfs bereid om zijn andere grote liefde, Amsterdam, te verlaten.

Het tweede deel brengt de lezer twaalf jaar terug in de tijd. In 2000 neemt Martijn je mee naar zijn ouders. Zijn vader heeft narcistische trekken en niets wat Martijn in zijn leven presteert is in zijn vaders ogen de moeite waard. Zijn moeder daarentegen is het toonbeeld van liefde, geborgenheid, aandacht en zorg. Zij kampt met lichamelijke klachten en wordt almaar zieker. Martijn botst tijdens haar ziekteproces meer met zijn vader en geniet van alle dagen die hem nog met zijn moeder gegund zijn.

De overige vier delen tonen andere fasen uit het leven van Martijn. Het gehele verhaal heeft slechts honderdvijftig bladzijden nodig om verteld te worden. Het is zo onvergetelijk fraai dat ik er net zoveel pagina’s aan lyrische waarderingen aan toe zou willen voegen.

De liefde voor Nina voel je zelf ook, de conflicten en de afstand in de relatie tot zijn vader voel je alsof het jouw eigen vader is. De onbaatzuchtige liefde van een moeder voor haar kinderen en het zichzelf wegcijferen wanneer ze ziek wordt zijn angstaanjagend echt. Zo echt dat ik tijdens het lezen de wens moet onderdrukken om even naar mijn tachtigjarige moeder toe te rijden om haar een knuffel te geven en even stevig vast te houden.

Jeroen van Beek heeft mij echt weten te raken. Wellicht ben ik dankzij dit boek in the end toch een betere man geworden. Ook uitermate geschikt voor lezers van het vrouwelijk geslacht en voor op het terras. De zomer zal toch een keer komen?!

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Een betere man, de debuutroman van duizendpoot Jeroen van Beek, brengt hij kippenvel op mijn armen. De woorden die zijn gevoel van liefde beschrijven voor zijn vriendin zijn buitenaards mooi en het gevoel dat hij deelt over de oneindige liefde voor zijn moeder is out of this world. Het verhaal over veertiger Martijn belicht alle facetten die je doormaakt wanneer je leven halverwege is. Het gevoel dat je leeft is allesomvattend in kaart gebracht. Een betere man is een best debuut.

‘jij praat honderduit over hoe het was
over hoe je het hebt gehad
en misschien als ik op dreef ben