‘Een jaar in Hotel Gondola’ – Nicky Pellegrino

ISBN: 9789026173172

Nicky Pellegrino groeide op in Engeland en woont tegenwoordig in Nieuw-Zeeland. Toch ligt haar hart ook in Italië. Iedere zomer bezoekt ze daar haar familie en krijgt ze telkens weer inspiratie voor haar boeken.

Als schrijfster reist Kat heel de wereld rond, op zoek naar nieuwe plekken, nieuwe avonturen en nieuwe recepten. Maar nu begint ze aan een heel ander avontuur: een relatie. Een jaar lang gaat Kat in Venetië wonen om haar relatie met Massimo een kans te geven. Ze gaat hem helpen bij het runnen van zijn hotel, en ondertussen een nieuw boek schrijven over het eten, de recepten die ze verzamelt en de mensen die ze ontmoet. Maar haar avonturen lopen niet precies zoals verwacht…

Een jaar in Hotel Gondola neemt de lezer mee op een betoverende reis door Venetië, gezien door de ogen van Kat, een vrouw van middelbare leeftijd. Op 50-jarige leeftijd besluit ze om haar (avontuurlijke) leven een andere wending te geven voor de liefde. De keuze van de auteur om voor een hoofdpersonage van middelbare leeftijd te kiezen is lovenswaardig, vooral omdat het lezers van dezelfde leeftijd de kans biedt zich met haar te identificeren. Desondanks is het mogelijk dat jongere lezers hierdoor juist minder aansluiting vinden bij dit personage.

De structuur van het verhaal is verdeeld over twee perspectieven: enerzijds het boek dat Kat aan het schrijven is, en anderzijds haar belevenissen in het heden. Dit zorgt voor een wisselend ritme. Hoewel het begin van het verhaal vlot en meeslepend is, zijn de twee perspectieven steeds vaker verwarrend en kan het de leeservaring bemoeilijken. De lezer wordt soms gedwongen om zelf de verbanden te leggen, ondanks dat de titelhoofdstukken ‘Een jaar in Hotel Gondola door Kat Black’ aangeven of dat het gaat om het algemene verhaal. Aangezien ik zowel het e-book als de paperback in bezit heb, wil ik er wel bij vermelden dat de twee perspectieven in de paperback in een ander lettertype geschreven zijn, maar dat dat dus bij het e-book niet het geval is.

Naast het liefdesverhaal met Massimo spelen ook de vriendschappen met de ietwat bejaarde winkeleigenaar Coco en de bijzondere Ruth, die kleuren ziet bij mensen, een leuke rol. Deze personages groeien langzaamaan uit tot vriendinnen van Kat én de lezer. Ook de ex-vrouw van Massimo, Zita, is goed neergezet en draagt bij aan de dynamiek van het verhaal.

Het boek heeft een originele opzet. Massimo, de Italiaanse man, neemt Kat mee op een ontdekkingstocht door het ‘echte’ Venetië, buiten de gebaande toeristische paden. De lezer wordt getrakteerd op charmante barretjes, pittoreske straten, sfeervolle restaurants, wat de stad tot leven brengt op een manier die niet vaak voorkomt in reisromans. Je waant je in het mooie Venetië. Pellegrino’s beschrijvingen van de geuren en smaken, zijn levendig en verleidelijk, hoewel de nadruk te veel ligt op het voedsel. De gedetailleerde opsommingen van gerechten, en de recepten, leiden af en geven het boek regelmatig een receptenboekachtige toon die niet altijd even goed past bij het romangenre.

Hoewel Kat een charmante en avontuurlijke vrouw is, mist ze een duidelijk persoonlijk probleem of innerlijk conflict dat de diepgang van het verhaal zou kunnen versterken. Haar belevenis en haar relatie met Massimo zijn amusant en interessant, maar het ontbreken van een uitdaging of persoonlijke ontwikkeling maakt dat Kat weinig echte groei doormaakt. Dit ontbreken van een diepere uitdaging betekent dat de lezers niet echt getuige zijn van een grote innerlijke strijd, wat de algehele betrokkenheid enigszins kan verminderen. Het verhaal blijft daardoor vooral licht, zonder de veelomvattende, innerlijke reis.

In het algemeen biedt Een jaar in Hotel Gondola een levendige weergave van Venetië, met enkele intrigerende personages en een origineel uitgangspunt. Echter, de overvloed aan details over het eten en de soms verwarrende tijdsindeling is een punt van aandacht. Voor wie houdt van een rijk gevulde roman met een sterke setting en een avontuurlijk hoofdpersonage, is dit boek zeker de moeite waard. Toch ben ik van mening dat er zeker ruimte is voor verbetering in de balans tussen beschrijvingen en het verhaal zelf. Ik geef het boek 3 sterren.

Uitgever: Uitgeverij de Fontein
ISBN: 9789026173172
Pagina’s: 320