‘Heksensteen’ – Jeroen Vreijling

ISBN: 9789463084161

Al van op de basisschool schreef Jeroen Vreijling korte fantasievolle verhalen. Zo kreeg hij de smaak te pakken en besloot hij mee te doen met een fantasy schrijfwedstrijd, uitgegeven door Luitingh Fantasy en Magic Tales. Met Drakenkruid haalde hij de shortlist voor deze wedstrijd. Het is een geslaagd debuut en al snel begon Vreijling aan een vervolg, Heksensteen. Dit boek gaat verder waar het vorige eindigde. Er wacht ons opnieuw een spannend fantasy verhaal voor kinderen vanaf tien jaar.

Heksensteen begint met een voorwoord van de auteur. Hierin geeft hij aan dat dit verhaal een vervolg is op Drakenkruid, en hoewel het zelfstandig te lezen is, het toch aan te raden is om eerst boek één te lezen. Interessanter is dat Vreijling in zijn voorwoord een grondige samenvatting geeft van de voorgaande gebeurtenissen. Dit is een pluspunt voor als het al even geleden is dat je Drakenkruid las. Ook als je deze nog niet las krijg je een duidelijk beeld van wat er voorafgaat aan het huidige boek.

Het boek opent met een verrassende proloog waarbij een versteende elfenvrouw tot leven komt. Kort hierna ontdekken de dwergen Björn en Ive dat de gevaarlijke elf Oliban uit de gevangenis is ontsnapt. Ze krijgen daarom de taak om de elf op te sporen. Ze besluiten eerst de oude dwerg Hakor op te zoeken, maar ze zijn daarin niet alleen. De zoektocht leidt hen naar de elfenstad Luminea, die echter verlaten is. Intussen wil Oliban een oplossing vinden om een eeuwenoude vloek ongedaan te maken. De elfenvrouwen zijn allen versteend en de elfen leggen de schuld hiervoor bij de dwergen. Oliban denkt dat Hakor het antwoord hierop weet. Voor zijn remedie zijn er echter drakenschubben nodig en de elfen vallen daarom Sulfer aan, de zoon van Bulder. Uiteraard schiet Bulder zijn zoon te hulp en doet een ander voorstel. Via het drakenorakel komt de waarheid aan het licht van wat er nu echt is gebeurd in het verleden. Hierop volgt een heus avontuur waar zowel Ive, Amy als de elfen van alles beleven. Ze worden echter vanuit een bepaalde hoek tegengewerkt.

Net zoals in Drakenkruid komt de groep van draken, elfen, dwergen en mensen weer samen. Oude bekenden duiken uiteraard terug op, maar ook andere personages krijgen nu een belangrijkere rol. Er zijn verschillende verhaallijnen te ontdekken in het boek en deze worden vanuit verschillende personages verteld. De draken zijn mijn persoonlijke favorieten. Naast de grote rode draak Bulder, leren we nu ook zijn zoon Sulfer kennen en komt ook de gele draak Flitser uitgebreider aan bod. Allen hebben hun eigen – deels eigenzinnig – karakter, en ze houden ervan om uitdagingen op hun eigen specifieke manier op te lossen. Wat wel eens tot grappige situaties leidt. Bij de dwergen is de hoofdrol deze keer niet voor Björn weggelegd, maar voor zijn vriendin Ive. Zij is een van de helden en je ziet haar duidelijk evolueren van een beetje onzeker naar een sterke en dappere dwergenvrouw. Het meisje Amy gaat mee het avontuur aan en krijgt een goede band met Ive. Samen vormen ze een uitstekend team. En dan zijn er nog de elfen, waarbij je een hele ommezwaai qua gedrag ziet. Zeker bij Oliban, zijn duistere karakter is plots helemaal verdwenen. Hij blijft wel raadselachtig, maar er wringt toch iets in vergelijking met het eerste deel. Dat vind ik persoonlijk een minpuntje. Elf Filenzo is wel erg sympathiek, dit door zijn behoedzaamheid en oprechtheid.

De wisselwerking in perspectief houdt het leestempo hoog en maakt dat je als lezer geboeid blijft verder lezen. Ook de hoeveelheid aan actie helpt hieraan mee. De spanning is gedurende het hele verhaal aanwezig, soms wat sluimerend maar meestal goed voelbaar aan de oppervlakte. Er zijn enkele verrassende plotwendingen, zoals de uitkomst van het drakenorakel. Heksensteen eindigt met een intrigerende cliffhanger, wat de weg wagenwijd opent voor een vervolg. Mijn nieuwsgierigheid is al geprikkeld.

Jeroen Vreijling heeft een toegankelijke en meeslepende schrijfstijl die perfect aansluit bij de doelgroep van dit boek, namelijk lezers vanaf tien jaar. Net als in het vorige boek is de wereld waarin het verhaal zich afspeelt goed uitgewerkt en als het ware visueel beschreven. Dit geldt zeker ook voor de personages, waarbij je een duidelijke groei kunt waarnemen. De titel van het boek wordt gaandeweg het verhaal ook duidelijk, waarbij je je afvraagt welke rol de heksen spelen. Heksensteen is een waardige opvolger van Vreijlings debuut Drakenkruid, al vond ik laatstgenoemde toch nog een tikkeltje beter. Drie sterren voor Heksensteen.

Genre: fictie 10+
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463084161