‘Het boek met de gevaarlijke geheimen’ – Sandra J. Paul

ISBN: 9789464945041

Sandra J. Paul is een Vlaamse auteur en uitgever met meer dan veertig boeken op haar naam. Haar veelzijdigheid blijkt uit het feit dat ze zich moeiteloos kan aanpassen aan haar doelpubliek, zowel jeugd, young adults als volwassenen hebben een mooi keuzeaanbod uit haar boeken. Ze schrijft ook Engelse boeken, zoals Dead girls don’t talk, geschreven onder haar pseudoniem Joanne Carlton. In het Nederlands schreef de auteur meerdere psychologische thrillers, waaronder Verknipt en Paniek!. Kinderen kunnen dan weer genieten van de grappige en avontuurlijke verhalen rond het zwarte katje Hamley. Zoals Hamley in de ruimte. Voor jonge tieners schreef ze de spannende en griezelige Kraaidorp-reeks (vijf delen) en het magische boek Alles wat je maar wenst. Het boek met de gevaarlijke geheimen is haar nieuwste jeugdboek en speelt zich af in Kraaidorp. Hoewel het los staat van de gelijknamige serie, is de sfeer en setting wel herkenbaar. En dat is absoluut een pluspunt.

Otis en Bo wonen met hun ouders Anton en Anneleen in Kraaidorp. Hun vader is archeoloog en antiquair en verzamelt vooral oude boeken. Het leven van de twaalfjarige tweeling verandert volledig wanneer hun ouders op een avond spoorloos verdwijnen. De politie staat voor een raadsel. Na enkele dagen staat er een vreemd koppel voor hun deur, Francis en Val. Francis beweert een vroegere collega en beste vriend van hun vader te zijn alsook hun voogd, waardoor het koppel zijn intrek neemt in de woning. Al snel lijken de twee op zoek te zijn naar een zeer bijzonder boek dat in het huis verborgen zou liggen. Otis is ervan overtuigd dat dit boek te maken heeft met de raadselachtige verdwijning van zijn ouders. Dus moet hij het boek als eerste vinden. Alleen beseft hij niet hoe groot de gevolgen hiervan kunnen zijn…

Het boek met de gevaarlijke geheimen weet met zijn prachtige cover onmiddellijk de aandacht te trekken. Het is duister en mysterieus. Daarmee past het boek ook goed naast de andere Kraaidorp telgen. Als je in het boek bladert, tref je nog meer illustraties aan. De grijze tinten geven het een griezelig kantje, wat bijdraagt aan de geheimzinnige sfeer die van het boek uitgaat. De setting klopt alvast volledig, waardoor je nieuwsgierig en vol enthousiasme aan het verhaal begint.

In het eerste hoofdstuk maak je al uitgebreid kennis met hoofdpersonage Otis. Je merkt direct dat hij dol is op zijn zieke tweelingzus Bo, die daardoor niet naar school gaat maar thuis onderwijs krijgt. Otis verdraagt het niet als iemand hierover grapjes maakt, wat hem een gemakkelijk slachtoffer maakt voor pestkoppen. Hij is een lieve en rustige jongen, maar is snel op zijn paard te zetten. Al betekent dit wel dat hij alles doet voor de mensen waarvan hij houdt, zoals zijn zus en zijn ouders. Op korte tijd krijg je dus al een goed beeld van Otis en zijn thuissituatie.

De plot is uiterst origineel en goed uitgewerkt. Van zodra de ouders zijn verdwenen voel je de spanning merkbaar stijgen. Deze spanning blijft aanwezig tot aan de laatste bladzijde. Er zijn enkele heel verrassende plotwendingen die je vooraf nooit had kunnen bedenken. De toevoeging van een sprankeltje magie maakt het verhaal nog specialer. En ook ontroerend. Dat maakt het meer dan een spannend jeugdboek. Het einde rondt de verhaallijn mooi af, al wordt er toch nog ruimte gelaten voor een eventueel tweede boek rond het personage van Otis.

Het boek met de gevaarlijke geheimen bevat meerdere maatschappelijke thema’s die herkenbaar zijn voor de jeugd. Zo komt in het begin van het verhaal pesten aan bod en zie je hoe Otis daarop reageert. Toch wel een onderwerp waar veel kinderen de dag van vandaag mee te maken krijgen, jammer genoeg. Gelukkig zijn er ook positieve thema’s, zoals vriendschap en opkomen voor je familie. Samen sta je altijd sterker dan alleen.

Sandra J. Paul heeft een aangename, begrijpelijke en levendige schrijfstijl. Ze weet zich in te leven in de fantasiewereld van jonge tieners en neemt hen zo mee in een spannend avontuur vol emotie en magie. Waarbij je als het ware het verhaal als een film voor je ogen ziet verschijnen. Het grote lettertype, de bijpassende illustraties en aangepast taalgebruik maken dat het verhaal erg vlot leest. Het boek met de gevaarlijke geheimen is een echte aanrader en verdient dan ook een mooi plekje in mijn boekenkast. Netjes naast de andere Kraaidorp-boeken. Ik reserveer alvast een plekje voor een mogelijks tweede deel in de reeks. 5 sterren*****!

Genre: fictie 10-12 jaar
ISBN: 9789464945041
Aantal pagina’s: 245