‘Het mysterie van de vergeten grot’ – Inge Sleegers

Genres: ,

ISBN: 9789464945010

Inge Sleegers debuteerde met het boek Wereld zonder water, dat samen met Wereld van wanhoop een dystopisch tweeluik voor young adults vormt. Daarnaast schreef ze al heel wat kortverhalen, waarmee ze ook al enkele keren in de prijzen viel bij diverse wedstrijden. Het mysterie van de vergeten grot is Sleegers’ eerste jeugdboek. Bijzonder aan dit boek is dat ze hiervoor samenwerkte met de leerlingen van het tweede en derde jaar van de basisschool A. Rodenbach in Hove.

Het is vakantie en Johan verveelt zich stierlijk. Hij wil graag naar buiten maar dat mag niet van zijn moeder. In het geniep sluipt hij toch het huis uit en gaat naar het bos. Na enige tijd rondlopen geraakt Johan verdwaalt en wanneer er onweer uitbarst gaat hij op zoek naar een schuilplaats. Een afgelegen grot lijkt hem ideaal. Alleen blijkt deze niet verlaten te zijn, zoals hij aanvankelijk had gedacht. Vanaf dan begint een heus avontuur waarbij Johan van de ene verbazing in de andere valt. Samen met zijn buurmeisje Lize gaat hij op pad, maar hun tocht is niet zonder gevaar. Slagen ze erin om hun missie tot een goed einde te brengen?

De cover van Het mysterie van de vergeten grot springt direct in het oog en nodigt uit om het boek op te pakken in de winkel. De oranje ogen die priemen vanuit het duister maken je als lezer nieuwsgierig naar welk ‘monster’ daar verborgen zit. De ongeduldige lezers hoeven niet lang te wachten op het antwoord van deze vraag. Na een eerste inleidend hoofdstuk ontdek je samen met Johan welk mythisch wezen zich daar schuilhoudt. Het verhaal gaat dus erg snel van start en weet dit tempo ook tot het einde vol te houden. Dit is vooral te danken aan de grote hoeveelheid actie met de daarbij horende spanning.

Het hoofdpersonage Johan leer je vrij goed kennen. Je krijgt eerst een beeld van zijn thuissituatie, wat wel een fijn is om je al een idee over hem te kunnen vormen. Johan is een rustige en oprechte jongen die wat verlegen is. Hij is bang in het donker, een angst die hij al heel snel onder ogen moet komen. Zijn buurmeisje Lize, die hij na zijn ontdekking in zijn plannen betrekt, is het tweede belangrijkste personage. Ze is een stoere meid die niet op haar mondje gevallen is en mee het avontuur aangaat met haar buurjongen. Het duo vormt een goed team en ze vullen elkaar uitstekend aan. Heel fijn is ook dat je hen ziet evolueren gedurende het verhaal. Zeker Johan zie je steeds meer zelfvertrouwen krijgen en in zichzelf geloven. Vooral halverwege, waar het avontuur echt losbarst en ze op een onbekende en gevaarlijke plek terecht komen.

Het mysterie van de vergeten grot is een origineel verhaal dat boordevol fantasie en magie zit. Het is dus belangrijk dat je je verbeelding gebruikt, zeker in de tweede helft van het boek. Maar dat mag voor de meeste tienjarigen geen probleem zijn. Als lezer word je ook meermaals verrast door de gekozen plotwendingen van de auteur. Deze zijn soms misschien wat vergezocht, maar ik ben natuurlijk ook een volwassene. Het verhaal eindigt op een creatieve manier waarmee de verhaallijn op een passende wijze wordt afgesloten.

Inge Sleegers heeft een levendige en vertellende schrijfstijl, waardoor ze de lezers gemakkelijk weet mee te nemen in haar verhaal. Haar taalgebruik is aangepast aan het niveau van de doelgroep. Thema’s als elkaar helpen, opkomen voor jezelf, beloftes nakomen en je angst overwinnen zullen zeker herkenbaar zijn voor de tienplussers. Daarnaast is het boek niet zo dik en het vlotte leestempo alsook de korte hoofdstukken maken dat het verhaal heel snel uit is.

Met Het mysterie van de vergeten grot heeft Inge Sleegers een uitstekend jeugdboek neergezet. Een verhaal boordevol avontuur, fantasie en spanning. Laat je beeldkracht spreken en ga mee op pad met Johan, Lize en het mysterieuze monster. 3,5 sterren.

Genre: fictie 10-12 jaar
ISBN: 9789464945010
Uitgave: februari 2024