‘Het smalle pad van verlangen’ – Patrick Rothfuss

ISBN: 9789049202859

Het smalle pad van verlangen van Patrick Rothfuss is een vertelling van de manier waarop de luie deugniet Bast zijn dag doorbrengt. Elke dag houdt hij zitting bij de bliksemboom voor kinderen met een probleem of dringende vragen. Sluw als hij is, weet hij kinderen geheimen te ontfutselen door ze met hun dilemma te helpen. Alles in ruil voor een gunst. Dit gaat prima, totdat Rijk, een bozige jongen waar Bast een geschiedenis mee heeft, voor een zware uitdaging staat en hem om hulp vraagt.

Het smalle pad van verlangen verscheen eerder onder de titel Lightning Tree in de verhalenbundel Rogues en is volledig herschreven. De ruim 40 zwart-wit illustraties zijn van Nate Raylor. In zijn voorwoord geeft Rothfuss aan dat het beter is de voorgaande delen eerst te lezen. Aangezien ik die niet had gelezen was ik reuze benieuwd en na een paar hoofdstukken zat ik helemaal in het verhaal, waarin een alwetende verteller aan het woord is.

Het verhaal is opgebouwd rond de fae Bast uit De naam van de wind. Bast is een fae op de grens van volwassenheid die goed is in onderhandelen, maar niet weet wat het is om bij iemand in het krijt te staan. Bast is een geloofwaardige leugenaar die met zijn woorden kinderen weet te bespelen. Hij ziet zichzelf als een artiest en zijn lopen ziet eruit alsof hij aan het dansen is. Rothfuss heeft een beschrijvende stijl met mooie zinnen, maar het is lastig een leeftijdscategorie aan dit boek te hangen. Er staan veel tekeningen in waarop kinderen zijn afgebeeld met allerlei emoties die goed bij het verhaal passen. Maar het bevat ook sensuelere tekeningen van naakte personen die zich onbespied wanen, badend in een rivier. Deze illustraties zijn een extra toevoeging aan het verhaal. Het boek is door de auteur opgedragen aan zijn tienerzonen. In de noot van de auteur achterin geeft hij aan hoeveel moeite het hem gekost heeft om Het smalle pad van verlangen te redigeren om vervolgens de lezer op een amusant stuk tekst te trakteren.

Patrick Rothfuss is een Amerikaans schrijver van fantasy en collegedocent. Hij is bekend geworden door de serie The Kingkiller Chronicle, in Nederland Kronieken van Kvothe geheten. Oorspronkelijk behoorde deze reeks tot het lange verhaal van The Song of Flame and Thunder, maar is in drie delen opgesplitst vanwege contractuele redenen. Het eerste deel, De naam van de wind verscheen in 2007. Het erop volgende boek De angst van de wijze verscheen in 2011 en pas in 2020 verscheen het laatste deel van de trilogie, The doors of stone. Voor de liefhebber is het wachten op de vertaling. In Nederland verschenen tussen het tweede en derde deel De muziek van de stilte (2015) en Het smalle pad van verlangen (2024).

Het smalle pad van verlangen is een leuke fantasynovelle om te lezen en heeft er bij mij voor gezorgd dat ik nieuwsgierig ben geworden naar de voorgaande delen van Kronieken van Kvothe. Het krijg 3,5 sterren van mij.

Genre: fantasy
ISBN: 9789049202859
Uitvoering: hardcover met stofomslag