‘Het teken van de vogel’ –  Deborah Harkness

ISBN: 9789049203689

Deborah Harkness heeft een passie voor geschiedenis en doctoreerde met een onderzoek naar magie en wetenschap in Europa in de periode van 1500 tot 1700. Hiernaast is ze gefascineerd door bibliotheken en werkte ze onder andere in Oxford’s Bodleian bibliotheek, de British Library, Londen’s Guildhall bibliotheek, … . Uit deze ervaringen haalde ze heel wat elementen die ze verwerkte in haar bestsellerserie Discovery of Witches. Het teken van de vogel is het vijfde deel binnen deze serie en het eerste wat ik zal lezen. Maar ik ben helemaal niet onbekend met A discovery of witches, deze werd namelijk verfilmd met Teresa Palmer en Mathew Goode in de hoofdrol en beide acteurs zorgden dat ik aan het scherm gekluisterd bleef. Dit is een van de weinige series die ik dan ook bingewatchte.

Diana Bishop is een heks met bijzondere gaven en Matthew de Clairmont is een vampier van een zeer oud geslacht. Toen ze elkaar ontmoetten, gaf dit vonken. Ondanks eeuwenoude taboes kozen ze voor hun liefde.

Nu worden hun kinderen, de tweeling Pip en Rebecca, zeven jaar en krijgen ze een oproep van de Congregatie om hun magische gaven te testen. Maar hier staan Diana en Matthew, vanwege hun verleden met de leden van de Congregatie, niet echt om te springen. Diana is vooral bezorgd om de veiligheid van haar gezin. Wanneer een raaf de volgende boodschap brengt: ‘Het is tijd dat je naar huis komt Diana’, beslist ze om naar Ravenwood te gaan, waar haar tante Gwyneth Proctor woont. In Ravenswood, vlak bij Salem, ervaart Diana heel wat vijandigheden van andere heksen met een eeuwenoude achtergrond. Hier zal Diana voor een moeilijke keuze komen te staan wanneer haar tante haar inwijdt in de hogere magie.

Hoewel ik ontzettend heb genoten van dit boek, terwijl ik de voorgaande vier boeken van deze serie (nog) niet las, is dit niet een boek dat je kan lezen als een standalone. Er zijn heel veel elementen die voorkomen in de vorige delen en die hier niet meer uitgelegd worden. Maar als je de serie op televisie zag, zoals ik deed, kan je zeker ook Het teken van de vogel lezen.

Zoals in mijn inleiding aangehaald, put de auteur in de serie A discovery of witches veel uit haar passie en kennis voor geschiedenis en bibliotheken. En dit is wat voor mij deze serie zo sterk maakt. Voorouders van Diana, zoals Bridget Bishop en John Proctor, zijn historische figuren die in 1692 in Salem veroordeeld werden voor hekserij en opgehangen werden. Sidonie van Borcke van de Congregatie is een vrouw die in 1620 in Pommern beschuldigd werd van hekserij. Wie oplettend leest kan dus veel geschiedkundige feiten uit deze fictiereeks halen.

Deborah Harkness heeft een levendige en beeldende stijl. Vanaf de eerste pagina fascineerde het verhaal mij en wilde ik weten hoe het verder zou verlopen. Hoewel het boek een dikke pil is van 544 pagina’s, las het als een trein. Heel leuk zijn de kleine fijne tekeningen aan het begin van elk hoofdstuk, dit zorgde voor wat extra magie. Ook de cover straalt dezelfde magie uit en is uitnodigend. De personages lijken op het eerste gezicht normaal, maar niets is minder waar, Mathew heeft als vampier enkele bijzondere kenmerken die de auteur op een ingenieuze manier tot leven weet te brengen. Maar ook Diana als heks wordt op originele wijze neergezet. Vampieren, heksen, demonen, … er is al zoveel over geschreven, er zijn zoveel clichés en toch slaagt Deborah Harkness erin, mede door haar uitgebreide historische kennis, een origineel verhaal neer te zetten. Deze serie is voor de echte vampieren- en heksenliefhebbers, die van diepgaande verhalen houden.

De tv-serie vond ik al een knaller, en zoals steeds is het boek beter dan de verfilming, Het teken van de vogel is dan ook als spetterend vuurwerk. Ik heb alvast de andere vier delen gereserveerd in de bibliotheek en ik kan al niet wachten om deze te lezen. 4,5 sterren!

Genre: Fantasy
ISBN: 9789049203689
Aantal pagina’s: 544