‘Ik vind je wel’ – Valerie Vaes en Sandra J Paul

ISBN: 9789464945454

Vooraleer ik mijn recensie begin, moet ik misschien eerst even uitleggen waarom er 2 auteurs bij dezelfde titel staan met elk een eigen genre erachter. Eigenlijk heb ik 2 korte verhalen gelezen met dezelfde titel en hetzelfde eerste hoofdstuk, maar met een andere verhaallijn en afloop en dus ook in een ander genre.

In beide versies van Ik vind je wel leren we Isabelle kennen. Vrijdag de 13e is niks in vergelijking met de pech die Isabelle vandaag overkomt. Ze heeft haar wekker niet gehoord, waardoor ze te laat gaat komen op een belangrijke afspraak op haar werk. Daardoor kan ze niet ontbijten (hangry), heeft ze zich niet met de nodige sparkle kunnen aankleden en opmaken en tot overmaat van ramp rijdt ze haar band lek. Wanneer ze de takeldienst probeert te bellen heeft haar GSM geen bereik. Wat nu? Dan stopt er een man, Marco, die haar wil helpen. Waar komt hij ineens vandaan? Is dit het lot dat haar een handje helpt? Kan ze hem wel vertrouwen? En leidt dit tot een feelgoodmoment in de versie van Valerie Vaes of een huiveringwekkend moment in de versie van Sandra J Paul? Lees daarvoor zeker een of beide versies van Ik vind je wel.

Al zolang ze zich kan herinneren is Valerie Vaes gek op boeken. Ze kan geen boekenwinkel voorbij lopen zonder binnen te springen (zeer herkenbaar!). Als klein meisje was ze gek op de voorleesverhalen van haar opa en ook nu heeft ze steeds een boek bij zich. Valerie Vaes recenseert en bespreekt boeken op haar eigen boekenblog. In 2023 debuteerde ze met De kunst van gelukkig zijn. Ik mocht deze recenseren. Ik ben benieuwd naar haar versie van Ik vind je wel.

Sandra J Paul, pseudoniem van Sandra Vets, is een Vlaamse thriller- en jeugdauteur. Ze debuteerde in 2015 met de paranormale Young Adult-reeks Het eiland: Het eiland (2015), De geest (2016), De wolf (2016) en De ziel (2017). Daarna verschenen nog meerdere boeken van haar hand, waaronder enkele die in de prijzen vielen. Sandra J Paul schrijft en publiceert ook Engelstalige boeken onder het pseudoniem Joanne Carlton. Ze is samen met haar partner oprichter en mede-eigenaar van uitgeverij Hamley Books.

De cover van beide boeken bevat dezelfde tekening: een vrouw die een hand achter zich vast houdt terwijl ze liggend op haar buik over de afgrond naar beneden kijkt. De ondertitel luidt: Een toevallige ontmoeting kan een leven voorgoed veranderen. Een tekening die je begrijpt als je de verhalen gelezen hebt. Het verschil tussen de 2 covers zijn de kleuren. Waar die van Valerie Vaes geheel past in het feelgoodgenre met lichte, lieflijke, zachte kleuren en een staalblauwe lucht, toont die van Sandra J Paul het donkere, onheilspellende tegenovergestelde door grijze en zwarte tinten.

Ik vind je wel door Valerie Vaes:

Het verhaal begint met een korte uitleg over het concept van Ik vind je wel en een verwijzing naar de versie van Sandra J Paul. Het is opgedeeld in 10 korte hoofdstukken en elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een hartje. Meer feelgood kan het niet worden.
De auteur vertelt vanuit het personaal vertelperspectief afgewisseld met vlotte dialogen. Doordat Isabelle vaak in dialoog is, heb je het gevoel dat je naast haar staat en deelneemt aan het verhaal. Hierdoor zit je vlot in de verhaallijn. Gedachten en gevoelens worden op deze manier ook mooi en echt weergegeven. Ze zijn tastbaar.
Valerie Vaes koos ervoor om Isabelle te voorzien van een aandoenlijke portie onhandigheid, waardoor je een boon voor haar krijgt.
“Bij haar geboorte heeft ze absoluut geen snuifje handigheid meegekregen, die eigenschap is volledig naar haar broer Tim gegaan.”

Haar wantrouwen jegens mannen, door een foute relatie in het verleden, wordt mooi neergezet, net als de band met vrienden, familie en collega’s. Ondanks het zeer beperkt aantal pagina’s (43 blz.) heb je toch een mooi beeld van Isabelle en haar leven. Korte, eenvoudige zinnen geven vaart aan het verhaal. De beeldende schrijfstijl plaatst je er middenin. Ik vind je wel is een typsiche feelgood met een voorspelbaar einde.
Ik heb de auteur wel een paar keer op een foutje betrapt. Op blz. 12 wordt er gezegd “Je spreekt met Lotte”, terwijl dit over Isabelle gaat. Op blz. 33 staat er dan weer Isabelle in plaats van Lotte. Een soort van detectivespel voor de lezer.
Het einde komt ontzettend snel, maar voelt niet gehaast aan. Het klopt. Voor mij persoonlijk had het wat langer mogen zijn en wat meer diepgang mogen bieden. Maar als vakantieboek is het perfect. Een glaasje wijn, een strandstoel, de zee op de achtergrond en een boek dat je zonder problemen uitgelezen krijgt. Daarom krijgt deze versie van mij 3 sterren.

Ik vind je wel door Sandra J Paul:

Ook hier begint het verhaal met een korte uitleg over het concept van Ik vind je wel en een verwijzing naar de versie van Valerie Vaes. Het is opgedeeld in 8 korte hoofdstukken en elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een grijze/zwarte veeg. Hoofstuk 1 is identiek. De auteur heeft in deze versie een epiloog toegevoegd. Met zijn 54 bladzijden is deze versie iets langer dan die van Valerie Vaes.
Het vervolg van Sandra J Paul begint totaal anders, met een compleet andere gezinssituatie waarin Isabelle is opgegroeid. Ze is hier een vrouw met een serieuze bagage die ze al sinds haar kindertijd met zich meedraagt. Sandra J Paul heeft ervoor gekozen om Pleegzorg onder de aandacht te brengen. Een thema dat deze aandacht verdient, gezien het feit dat er zo een groot tekort is aan opvanggezinnen.
De auteur heeft eveneens gekozen voor het personaal vertelperspectief, je bent getuige van het relaas van Isabelle. Ook in deze versie heeft ze een broer die Tim heet. Hun kindertijd wordt op een paar bladzijden met de nodige diepgang verteld, waardoor je een mooi beeld krijgt van hoe ze geworden zijn wie ze nu zijn. Welke weg ze hebben afgelegd.
In de versie van Sandra J Paul heeft Marco een onheilspellende kant. Een diepere bodem waarvan je niet weet of die nu goed of slecht is, eentje die meer alarmbellen doet afgaan tijdens het lezen. In deze versie zit een meer onderhuidse spanning die je als lezer prikkelt. Je voelt dat er iets mis is, maar je kunt er de vinger niet opleggen. Als een elektrische lading die zindert en de haartjes op je armen overeind laat staan.
Isabelle zelf lijkt dezelfde persoon, bepaalde details komen terug. Hebben de auteurs hier iets rond gedeeld met elkaar of is ook dit toeval? Waar Valerie Vaes de nadruk meer heeft gelegd op de relatie van Isabelle met haar baas en haar collega Lotte, heeft Sandra J Paul ervoor gekozen om de band met haar broer Tim meer uit te lichten. Deze versie heeft geen voorspelbaar einde. Voor mij alleszins niet. Daarom krijgt dit verhaal van mij 3,5 sterren.

De rode draad in beide versies van Ik vind je wel is de toevallige ontmoeting met Marco. Toeval komt in beide boeken aan bod. Bestaat toeval? Bestaat het lot? Dat mag je na het lezen van deze verhalen zelf invullen. Beide versies hebben dezelfde titel en hetzelfde begin, maar een volledig ander verloop. Het zijn 2 verhalen die je apart kunt lezen, maar ik vind dat ze elkaar mooi aanvullen. Het zijn ideale boeken voor op vakantie of op je terras. Ook als je niet vaak leest zijn deze boeken ideaal, je leest ze zo uit. Perfect om het lezen tijdens je vakantie terug op te pikken.

Ellen Boutsen

De feelgoodversie van Valerie Vaes:
Genre: feelgoodroman