‘In het hart van de storm’ – Anika Riemens

Genres: ,

ISBN: 9789047209225

Anika Riemens (1994) is assistent-accountant en boekenwurm. Ze woont in het Zeeuwse Terneuzen. Anika Riemens houdt van haar paard, schrijven en lopen. Ze schreef onder andere Sneeuw (2022) en Tussen waken en slapen (2023). In het hart van de storm is haar eerste feelgood roman.

Waarover gaat In het hart van de storm?

In dit verhaal leren we Lucy en Noah kennen. Lucy verloor haar ouders toen ze 15 jaar oud was. Na dit overlijden ging ze door een heel zware periode. Op haar 19e ontmoette ze Chris. Hij brak door haar muur, trok haar uit haar schulp en steunde haar onvoorwaardelijk. Maar dan loopt het mis tussen Lucy en Chris. Om te helen van die wonde, besluit Lucy om een baan aan te nemen in een B&B in Schotland en dit voor een jaar. Ver weg van Nederland, naar een land dat ook haar ouders betoverd had, een soort nieuw begin. Ze leert er Noah kennen, een knappe, maar botte man. Niet wat ze nu nodig heeft. Of toch? Zou dit alles voor haar een nieuwe start kunnen betekenen?

De cover valt op door de titel en dan vooral door het contradictorische in die titel. Het woord storm wordt in zonnig gele letters weergegeven, het woord hart in felroze. Deze woorden zijn ook extra groot gedrukt. Een storm link ik niet onmiddellijk aan deze zonnige gele kleur. De achtergrond kleurt paars en roze met een zoenend koppel op de top van een berg.

In het hart van de storm vertelt in 39 hoofdstukken het verhaal van Lucy en Noah. Deze 2 personages zijn afwisselend aan het woord. Elk hoofdstuk begint met de vermelding van wie zijn of haar verhaal vertelt, telkens vanuit het ik-perspectief. Lucy is iets meer aan het woord dan Noah. Omdat een vrouw meer te vertellen heeft? Dat laat ik graag in het midden. Het minder aan bod komen past wel bij de stille, teruggetrokken Noah. Het zijn echter geen monologen die afgestoken worden, er wordt veel afgewisseld met vlotte dialogen. De monologen geven diepgang aan de personages, je leert hen en hun gevoelswereld heel goed kennen. Alsof ze vrienden van je worden die alles met je delen. De dialogen zorgen dan weer voor een vlot tempo en een leuke dynamiek. Gedachten worden cursief weergegeven.

De auteur wisselt zwaardere thema’s af met humor en speelsheid, waardoor het een luchtig verhaal blijft. Zoals dat hoort bij een goede feelgood. Ze heeft een heel beeldende schrijfstijl en doet Schotland alle eer aan. Als een soort romantische reisgids die je rondleidt in de Schotse bergen, langs watervallen en doorheen het lokale dorp. Tot en met de highland games, de kilt en enkele typische Schotse woorden als lass, gaol, madainn mhath. Stiekem staat Schotland op mijn bucketlist en ik ben grote fan van de serie Outlander. Ik waande me via dit verhaal even in Schotland, het geeft me zin om te vertrekken.

Niet alleen de omgeving wordt heel beeldend weergegeven door de auteur. Ook de emoties en lichamelijke gewaarwordingen worden heel treffend en soms rauw beschreven.
“Mijn hartslag hamerde in mijn borstkast en het bloed ruiste door mijn oren. Paniek deed mijn spieren trillen.”
“Mijn benen begonnen te trillen, een trilling die ik voelde resoneren in mijn botten.”

In het hart van de storm vertelt over relaties en hoe die je leven kunnen bepalen. Over kwetsuren, je hechten aan iemand en de angst hiervoor, over wantrouwen en vertrouwen, over vluchten en weer ingehaald worden door je verleden. Het gaat over rouwen, verwerken en opnieuw beginnen en dit met vallen en opstaan. Ook paniekaanvallen worden mooi beschreven. En via de 2 personages toont de auteur op een prachtige manier dat iedereen anders omgaat met de tegenslagen van het leven. Dat iedereen een andere coping strategie heeft. Vlucht jij? Bevries jij? Praat jij of trek je je terug achter je muur?
Dit verhaal heeft de voorspelbaarheid die kenmerkend is voor een feelgood en toch weet de auteur je telkens opnieuw te verrassen met de wendingen die ze geeft aan het verhaal. Een verhaal dat geen oppervlakkigheid kent, maar diepgang toont en een mooie inkijk in de gevoelswereld van Noah en Lucy.
“Ik hoopte hier een nieuwe, sterkere versie van mezelf te zijn, maar blijkbaar ben ik zo ver nog niet.”

Het leven bevat, net als de Schotse bergen, puntige rotsen, gevaarlijke richels en obstakels op de paden. En dit alles bedekt met hagel, regen, sneeuw, een stormwind. Het verhaal toont je dat er verschillende stormen bestaan. In je hoofd, in je hart, in je leven, in de natuur.
Maar even snel als die storm komt opzetten, schijnt daarna weer de zon en ontdek je de mooiste vergezichten op de top van de berg. Zolang je erop vertrouwt dat de zon komt, kun je de storm aan.

De auteur schrijft heel meeslepend. De letters, woorden en zinnen nemen je vast en trekken je mee in het verhaal. Telkens wanneer je denkt dat de storm in het leven van Noah en Lucy is gaan liggen, komt hij terug opzetten en waait hij terug hard om hen heen. Hierdoor blijft het verhaal aan je trekken, blijft het je meezuigen. Om je bij de laatste pagina buiten adem en verwaaid achter te laten.
In het hart van de storm streelt je hart. Het doet je mijmeren, glimlachen, meeleven. Het is een verhaal dat hoop geeft in moeilijke tijden, een boek dat je niet kunt wegleggen. Elke vrije minuut die ik had wilde ik verder lezen. Ik ben van Noah en Lucy gaan houden en ik ga hen missen. Daarom krijgt In het hart van de storm van mij 5 stormachtige sterren.

Ellen Boutsen

Genre: roman – feelgood
Uitgever: Loft Books