‘Jachtseizoen’ – M.W. Craven

ISBN: 9789021044521

M.W. Craven kennen we vooral van zijn misdaadserie over de eigenzinnige Washington Poe en zijn assistente Tilly Bradshaw. The Puppet Show, het eerste boek over Poe, won snel de Golden Dagger prijs. Met Jachtseizoen introduceert hij een nieuw hoofdpersonage, Ben Koenig in een andere setting: Amerika. Hij schreef reeds een eerste versie van dit boek in 2015, zonder de bedoeling het ooit te publiceren. Maar toen zijn redacteur niet al te veel nieuwe publicaties binnenkreeg, tijdens de covid-periode, vroeg zij of hij iets had voor haar. Hierop stuurde hij haar de ruwe versie van Jachtseizoen op. Zijn redacteur was onmiddellijk enthousiast en een nieuwe misdaadserie was geboren.

Ben Koenig, voormalig US Marshall, leeft al jaren ondergedoken nadat hij plots opstapte van zijn job. Maar zijn voormalige baas weet hem op te sporen en vraagt zijn hulp bij wel een bijzondere opdracht. Zijn dochter is twee maanden geleden verdwenen en hij wil dat Ben haar terugvindt.
Nadat Ben in het verleden geraakt werd door een kogel nabij zijn hersenen, kan hij geen angst meer voelen. Hierdoor komt hij vaak in nogal lastige situaties terecht. Maar deze zullen hem helpen met deze zoektocht.

Fans van Washington Poe kunnen wel een keertje bedrogen uitkomen met deze nieuwe misdaadserie van Craven. Niet alleen is Ben Koenig een compleet ander personage in een heel andere setting, de auteur hanteert ook een andere schrijfstijl. Hierdoor is Jachtseizoen dan ook niet te vergelijken met het vorige werk van deze auteur.
Daar waar de serie over Poe zich afspeelt in Engeland, de regio vanwaar de auteur zelf afkomstig is, speelt dit verhaal zich af in Amerika. Hoewel de auteur duidelijk een goede research deed, wordt de setting maar vlak en minder passievol omschreven. Hij kent de streek waar Jachtseizoen zich afspeelt niet zo grondig en als je fan bent van zijn andere werk heb je ergens toch het gevoel iets te missen. Het boek voldeed hier niet volledig aan mijn verwachtingen.

Het hoofdpersonage heeft een aandoening waardoor hij geen angst kent, hierdoor lijkt hij wel op Jan Zonder Vrees. Deze aandoening kwam bij mij als onwerkelijk over en de situaties waarin hij terecht kwam onrealistisch. Voor mij ergens al een afknapper, want verhalen moeten voor mij levensecht zijn. Jachtseizoen is explosief en een van de betere actiethrillers. Tijdens het lezen ga je over van de ene verbazing en onverwachte plotwending naar de andere. Het boek leest dan ook als een trein. Hoewel het een sterk verhaal is binnen zijn actiethriller genre, is het minder mijn ding. Ik hou meer van het betere politie denkwerk dan van teveel gewelddadige actie. Het is dan ook zeker geen boek
voor gevoelige lezers, maar fans van actie zullen hiervan smullen.

Hoewel dit een knaller van een actiethriller is, kon het mij minder bekoren dan het andere werk van deze auteur. Waarschijnlijk omdat ik iets verwacht had dat in dezelfde lijn zou liggen. Ik ben overtuigd dat hij met Jachtseizoen veel nieuwe fans die van actie houden erbij zal hebben. 2.5 sterren.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021044521
Aantal pagina’s:397