‘Klagende kampeerders sterven sneller’ – Arne van der Linden

ISBN: 9789464945065

Arne van der Linden (1996) behaalde zijn diploma als docent Frans en Nederlands, maar voor de klas staan hield hij nog even af. Arne besloot om eerst een opleiding taal –en letterkunde te volgen. Tijdens deze studie scheef hij ook zijn eerste tweeluik Het project (2021) en Lotgenoten (2022). Inmiddels staat Arne voor de klas als docent Frans-Nederlands. In zijn vrije tijd houdt hij van muziek en maakt hij graag citytrips. Klagende kampeerders sterven sneller is zijn thrillerdebuut.

Arne gaat ook dit seizoen weer aan de slag als receptionist op een Franse camping. Ondanks de frustraties die hij tegenkwam de afgelopen twee seizoenen en de campinggasten Arne weer tot waanzin te drijven. Gelukkig maken de collega’s alles goed en ontstaat er al gauw een hechte club met (tijdelijke) vrienden. Wanneer er op de camping een ruzie enigszins uit de hand loopt, zit de groep met een lijk. Hoe gaan ze dit verdoezelen? Lukt het de groep om ongezien weg te komen of eindigt hun vakantieseizoen achter de tralies?

De digitale cover van dit boek heeft iets spannend en mysterieus over zich. Door de donkere achtergrond met daarop de lichtgevende tent doet het heel lieflijk aan. Maar als je verder kijkt naar de titel van het boek, staat deze met rode, bloederige letters afgebeeld.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit verhaal niet helemaal mijn ding was. Doordat ik zelf niet uit België kom, vond ik het taalgebruik erg ingewikkeld. De schrijver gebruikt veel Belgische termen, waarbij soms mister Google de uitkomst bood om achter woorden te komen. Het idee van het boek is overigens wel erg leuk! Je komt meer te weten over het reilen en zeilen van een receptionist op een camping.

De hoofdstukken zijn aangegeven door middel van Romeinse cijfers en niet te lang van stuk. Daarnaast zijn er doorheen het boek ook een aantal hoofdstukken, waarbij je meer te weten komt wat er net voor de moord gebeurt. Dit maakt dat je als lezer steeds weer uitkijkt naar deze stukjes.

De reden waarom ik dit boek toch uitgelezen heb is vooral de humor en het sarcasme die Van der Linden gebruikt in zijn werk. Daarnaast zijn we waarschijnlijk allemaal wel eens op een camping geweest en kunnen we de karakteristieke personages van een camping goed voor de geest halen. Ook in Klagende kampeerders sterven sneller, komen deze stereotypen aan bod. De plek is niet goed, het eten bij het plaatselijke restaurantje niet volgens het plaatje op de kaart en het zwembad is te koud.

Klagende kampeerders sterven sneller is een origineel concept. Toch wist het mij ,onder andere door zijn taalgebruik, niet helemaal te pakken. Jammer, want het boek heeft zeker potentie!

Houd je van spanning en sensatie en ben je op zoek naar een uniek verhaal? Lees dan zeker Klagende kampeerders sterven sneller! Het e-book krijgt van mij 3 sterren.

ISBN: 9789464945065