‘Lannoo’s autoboek – Californië en Zuidwest USA on the road’ – Horst Schmidt-Brummer

ISBN: 9789401499026

Lannoo’s autoboek over Californië en Zuidwest USA is een inspirerend boek voor iedere reiziger die verlangt naar de indrukwekkende landschappen en bruisende steden van deze iconische Amerikaanse regio’s. Dit boek telt 416 pagina’s en is rijk geïllustreerd met maar liefst 310 kleurrijke foto’s die je onmiddellijk zin geven om de regio’s zelf te verkennen.

De aantrekkingskracht van dit boek ligt niet alleen in de adembenemende beelden, maar ook in de gebruiksvriendelijke opzet. Het handige flapontwerp dat als boekenlegger gebruikt kan worden, geeft een praktische touch aan de gids. De tekst is vlot en toegankelijk geschreven, waardoor het boek prettig leest zonder te verzanden in een droge opsomming van feiten. De vlotte schrijfstijl, gecombineerd met een prettige indeling — praktische informatie in de kleur waarop de regio is ingedeeld en een overzichtelijke tekst — maakt het navigeren door de informatie eenvoudig en aangenaam.

Wat het boek bijzonder nuttig maakt, zijn de 40 kaarten, 13 besproken reisregio’s en 24 dagetappes die een gedetailleerd overzicht bieden van de hoogtepunten van Californië en het zuidwesten van de USA. De opvallende kleurcodering en regionummers op de flap en in de atlaskaart helpen bij het snel vinden van specifieke gebieden, waardoor de gids functioneel en overzichtelijk blijft. Het woordregister aan het eind van het boek is een welkome toevoeging, zodat je snel en gemakkelijk via de kernwoorden de juiste pagina’s kunt vinden. Bovendien is het deel over de geschiedenis een goede aanvulling door het bespreken van markante data en gebeurtenissen.

Bij ieder onderdeel zijn praktische tips genoemd. Onder dit item zijn – afhankelijk van de stad, het gebied of de regio – verschillende restaurants, bars, bezienswaardigheden, activiteiten etc. te vinden. Daarnaast is er een selectie gemaakt van overnachtingsmogelijkheden per gebied (hoewel ik me afvraag of dit tegenwoordig niet vooraf op internet wordt bekeken). Doordat er door de auteur aangegeven wordt dat de prijzen constant wijzigen, lijkt de indeling in prijscategorie niet zinvol.

Enkele aandachtspunten wil ik ook graag benoemen. De sectie “Hoe gebruikt u het boek het best” en de uitleg van de symbolen bevinden zich achterin, wat niet de meest logische plek is voor deze praktische informatie. Daarnaast is het onduidelijk op welke criteria de Top 10-lijst is gebaseerd en hoe deze tot stand is gekomen, waardoor de achterliggende logica ontbreekt.

Ook kan de dagetappe-informatie overkomen als een opsomming van wegen die gevolgd moeten worden. De daarbij behorende vlotte informatieve tekst over deze etappe is weliswaar interessant, maar dient vooraf aan de autoreis gelezen te worden aangezien dit onderweg niet mogelijk is. Bovendien ontbreekt er specifieke informatie over periodieke drukte bij nationale parken en de benodigde reserveringen die voor sommige bezienswaardigheden ruim van te voren gemaakt moeten worden, wat een gemiste kans is voor een goede reisplanning.

Toch biedt Lannoo’s autoboek – Californië en Zuidwest USA on the road een rijke bron van informatie en inspiratie voor wie de regio wil verkennen. De overvloed aan prachtige foto’s en de overzichtelijke structuur maken het een waardevolle gids, hoewel het aan te raden is om het boek ruim voor je reis in huis te halen. Voor wie geen plannen heeft om specifiek naar Amerika te reizen, zijn de andere autoboeken van Lannoo ook zeker het bekijken waard; mogelijk vind je daar jouw volgende bestemming. Ik geef het boek 3,5 ster.

Genre: reizen
Uitgever: Lannoo
ISBN: 9789401499026