‘Lola’ – Stephanie Van Der Pol

ISBN: 9789461099327

Het boek Lola vertelt het verhaal van Marije, getrouwd met Huub en moeder van twee kinderen. Ze is eigenaresse van een kledingzaak in Klinkert. Ze heeft het gevoel dat haar huwelijk ingedut is, maar van zodra ze Lola ontmoet, verandert dat. Lola is namelijk iemand die alles is wat Marije niet is en wel wil zijn. Extravert, zelfverzekerd en onbezorgd. Ze worden dikke vriendinnen en ze helpt Marije uit de brand bij het zomerfeest. Daarnaast geeft ze ook advies om haar ingedutte huwelijk weer nieuw leven in te blazen. Wanneer Marije ontdekt dat Lola een affaire heeft met een getrouwde man, staat hun vriendschap op losse schroeven. Is Lola nog te vertrouwen?

Ik had nog geen boek gelezen van Stephanie Van Der Pol, maar ze heeft me weten te overtuigen met haar toegankelijke, vlotte schrijfstijl en leuke humor. Het zijn korte hoofdstukken, wat het lezen fijn maakt. Ze slaagt erin mooie omschrijvingen en creatieve woordkeuzes te maken. Het typisch dorpsgevoel komt heel goed naar voor. Naast dat gevoel laat Stephanie ook serieuze onderwerpen aan bod komen, zoals onzekerheid, de sleur in relaties als je een tijdje samen bent en bedrog. Dit wordt op een mooie manier verwerkt in het verhaal. Voor mij is dit een geslaagd tussendoortje dat op en top feelgood is.
De cover van het boek spreekt mij iets minder aan. Persoonlijk vind ik dat de ontwerper van de cover iets meer mocht gedaan hebben met het glamourleven van Lola. Zo kon ze bijvoorbeeld meer kleur gebracht hebben in de omslag. Aan de andere kant begrijp ik ook dat ze eerder een klein dorp wilde symboliseren, wat Klinkert wel duidelijk is. De titel is daarentegen wel goed gekozen. Kort en krachtig. De titel verwijst naar Lola die het leven van Marije (drastisch) verandert.
Je leert op een leuke manier de verschillende personages kennen. Ze worden tot in de puntjes uitgewerkt en uitgeschreven. De schrijfster neemt je mee in hun gedachten, waardoor je als lezer een goed beeld van hen kan vormen. Het zijn leuke, grappige en sympathieke dames die te maken krijgen met veel liefdesperikelen en de nodige familiedrama. Zo kan ik me al volledig voorstellen hoe Lola of Els er in het echt zouden uitzien.
Ik vind Lola een leuke feelgoodroman vol drama, humor en romantiek. Het is een romantisch verhaal, maar ook vrolijk, gezellig en warm. Ik raad het aan om te lezen. Ik geef dit boek vier sterren.

Ellen

Genre: Feelgood