‘Met de stroom mee’ – Sonja van Strien

ISBN: 9789461099372

Sonja van Strien is opgegroeid in de Zeeuwse stad Goes en daar woont ze nog steeds. Ze verslindt met veel plezier chocolade en stapels boeken. Deze boeken leest en recenseert ze voor verschillende boekenblogs, dit laatste met vlotte pen. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ze ook recenseert voor Boekencast en in eerste instantie haar boek niet durfde te laten lezen en recenseren door ons. Helaas voor haar won ik toevallig een wedstrijd met als prijs haar boek, Met de stroom mee. En bij deze volgt er dus toch een recensie. Sonja trekt regelmatig naar betoverende en interessante vakantiebestemmingen, die haar inspireren als schrijver. Met de stroom mee is haar debuut.
Waarover gaat Met de stroom mee?
Zoë Dekker, een vrouw van in de 30, is eindredacteur van een vrouwentijdschrift bij uitgeverij Moments Publishing. De werkdruk is enorm hoog en de deadlines stapelen zich op. Op een dag breekt ze onder de druk. De leidinggevende van Zoë geeft haar een paar weken vrijaf om tot rust te komen. Haar vriendin, Iris, komt met het plan om er even helemaal tussenuit te gaan. Ze kent iemand met een slaapstrandhuisje in Callantsoog, niet te ver weg maar wel even weg van alles. Zal deze vakantie Zoë helpen om zichzelf terug te vinden? Kan ze hier even op adem komen en bepalen welke richting ze uit wil? Dan komt Mike, een surfer, haar leven binnenwandelen. Brengt hij alles nog meer aan het wankelen? Dat lees je in Met de stroom mee.
Door de cover van het boek verlang je terug naar de zomer. Zon, zee, strand, een strandhuisje, een surfplank en een zoenend koppeltje. Geef toe, meer zomers kan het niet worden! Het geheel wordt afgewerkt met een bloem en de vrije vlucht van een meeuw. De cover vat het verhaal mooi samen. De titel is speels geschreven, in rode letters. Deze wordt mooi in het verhaal verwerkt en is treffend gekozen. Waar leidt de stroom ons naartoe? En wil je met de stroom mee of net tegen de stroom in?
Met de stroom mee is opgedeeld in 11 korte hoofdstukken. De zin: “Nog eentje dan” is zeker van toepassing in dit boek. Het verhaal wordt verteld door Zoë in het ik-perspectief. Sonja van Strien heeft een heel beeldende, verhalende, poëtische en humoristische schrijfstijl. Af en toe een tikkeltje Hollands, maar nooit storend, eerder authentiek en charmant. Sonja heeft een vlotte pen, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Haar humor maakt dat je regelmatig luidop lacht.
“Mijn laatste relatie is alweer acht jaar geleden en sindsdien groeien er spinnenwebben tussen mijn benen.”
“Zijn wangen zijn versierd met lichte sproeten als avontuurlijke sporen van zonovergoten dagen.”
De auteur raakt in Met de stroom mee een thema aan dat helaas voor veel mensen herkenbaar is. Hoe hou je alle ballen in de lucht? En wat als de balans doorslaat naar je werk en je geen lucht meer krijgt?
“De druk op mijn schouders voelt als een loodzware last die ik nauwelijks kan dragen. Ik knipper de tranen in mijn ogen weg en denk aan de talloze deadlines die ik dreig te gaan missen.”
Sonja weet de emoties van Zoë hieromtrent heel treffend neer te pennen. Ze toont met haar quotes en inzichten dat ze zelf in het leven al heel wat wijsheden vergaard heeft. Dat maakt van Met de stroom mee een feelgood zoals die hoort te zijn, maar met diepgang en inzichten die je zelf aan het denken zetten. Iris, de vriendin van Zoë, is goud waard. Een vriendschap in goede en slechte tijden. Ik heb het geluk zelf zo een vriendin te hebben. Ik wens dat iedereen toe!
Als ik dan toch een klein minpuntje mag geven; op een bepaald moment, in het begin van het boek, zijn de beschrijvingen van de omgeving en de manier van in dialoog gaan iets te uitgebreid, waardoor ik het gevoel had dat ik een filmscript aan het lezen was. De acteur zou precies weten wat te zeggen en hoe te lachen. Maar eenmaal het verhaal op gang kwam, verdween dit en kwamen hier vlotte dialogen, prachtige zinnen en wijsheden voor in de plaats. Waardoor dit minpuntje in het niets verdween.
Met de stroom mee vertelt over de zoektocht van een vrouw naar wat haar passie is, wie ze echt is. En over de nakende burn-out die dit hele proces in gang heeft gezet.
“Het leven is te kort om niet te doen waar je hart ligt.”
Het verhaal is zeemzoet met een heerlijke portie humor, veel wijsheden en wendingen die me regelmatig een “Aaah” ontlokten. Ik bied bij deze ineens mijn excuses aan, aan de mensen die hiervan noodgedwongen getuige waren wanneer ik las op een openbare plek.
Met de stroom mee is een echte feelgood roman: zon, zee, strand, tintelingen in je hele lichaam en liefde. Ideaal om de herfst nog wat op afstand te houden en de laatste zomerzon nog even te omarmen. Van mij krijgt het 4,5 warme sterren.
Ellen Boutsen
Genre: feelgood roman – novelle
Uitgever: De Verhalenfabriek