‘Moord in de familie’ – Cara Hunter

ISBN: 9789402323757

Cara Hunter is een Engelse schrijfster en woont in Oxford. Ze heeft in Oxford Engelse literatuur gestudeerd. Misschien ken je haar van de boeken met Adam Fawley in de hoofdrol. Dit boek is echter compleet anders. Dit is een verslag van een beroemde true crime tv-serie, Infamous, waarin ze een coldcase behandelen. Het idee achter dit programma is, dat je als televisiekijker meehelpt om een moord op te lossen. Ik ben heel benieuwd naar dit boek en kijk er naar uit om mee te puzzelen.

De coldcase die in dit seizoen van Infamous wordt behandeld is de brute moord op Luke Ryder die twintig jaar geleden is gepleegd. Het seizoen bestaat uit negen afleveringen met zes experts die hun visie geven vanuit hun expertise. De vraag is: kan jij deze coldcase oplossen voor zij het doen?

Guy, de tv-producent van dit populaire programma heeft destijds het lijk van Luke, zijn stiefvader, gevonden. Een heel persoonlijk seizoen dus. De zes experts zijn afkomstig uit diverse specialismen en vakgebieden, zo is er een gepensioneerde hoofdinspecteur van politie, een journalist die destijds over de zaak schreef, een forensisch psycholoog en een forensisch onderzoeker. Zij pluizen nog een keer het dossier door, bekijken het bewijsmateriaal, lezen de verhoren door en gaan praten met de getuigen. Daarnaast wordt ook de familie betrokken bij het onderzoek. Natuurlijk zullen ze ook DNA-onderzoek doen waar mogelijk, want dat stond 20 jaar geleden nog in de kinderschoenen.

Het boek heeft dus ook geen gebruikelijke hoofdstukindeling. Het boek begint met een stukje uit The Times van 8 november 2023 waarin de laatste aflevering van Infamous wordt besproken als een soort proloog, want daarna gaan we 10 maanden terug in de tijd. Je wordt meegenomen naar de voorbereiding van de serie en het voorstellen van de experts. Ook vind je tekstberichten tussen Amelie en Maura, de zussen van Guy en bijvoorbeeld voicemails.
Vervolgens wordt gestart met aflevering 1. Het lijkt een soort script, een scenario:

“Openingstitels. Arthouse-achtige montage in zwart-wit van beelden en korte clips: plaats delict, nieuwsberichten van destijds, familiefoto’s

Titelsong – ‘It’s Alright, Ma (I’m only bleeding)’ (Bob Dylan) van de soundtrack van Easy Rider (1969)

EINDE TITELS
INFAMOUS
FADE-IN
WHO KILLED LUKE RYDER
FADE OUT

Zwart kader, tekst verschijnt, met voice-over verteller (vrouw)”

Dit is in het begin even wennen, maar leest al snel heel makkelijk weg. Degene die aan het woord is wordt boven een stukje tekst gecentreerd weergegeven. Na elke aflevering volgt een korte recensie, middels een column uit The Times. Maar ook een chatgesprek van reacties op de aflevering hoort bij iedere aflevering.

Ik vond het heel origineel gevonden en heb nog nooit een boek op die manier gelezen. Het boek is goed opgebouwd met een cliffhanger aan het eind van iedere aflevering. Het is een goed moment om als lezer even te reflecteren wat heb ik gehoord en wat kan ik met die informatie of leidt deze informatie alleen maar af. Toch had ik al vrij snel een idee wie het gedaan zou kunnen hebben. Het is jammer dat ze de Engelse titel ‘Who killed Luke Ryder’ niet letterlijk hebben vertaald. Toch weet Cara Hunter me tijdens het lezen steeds weer te verrassen. Wellicht wel wat vergezocht, maar omdat je meeleeft met de serie neem je het voor waar aan. En dan is er nog een behoorlijke plottwist aan het einde.

Al met al een uniek en origineel boek waar ik heel veel plezier aan heb beleefd daarom 4,5 ster.

ISBN: 9789402323757
Aantal pagina’s: 480 pagina’s