‘Portaal boek 2: De staf van Apophis’ – Mathijs Hulster

ISBN: 9789463081405

Farao Ramses I ontdekt in de kerkers onder zijn stad een mysterieus magiespoor. Dit zint hem niet. Intussen zijn Jessy en haar vrienden samen met de Ingewijden op weg naar het verre Bharat. Daar zou zich een duistere kracht schuilhouden. Al snel wordt duidelijk dat Jessy met haar masker ook nu de sleutel is tot de ontrafeling van het mysterie. Met de hulp van Meester Lhanima moet ze zo snel mogelijk de kracht van het masker leren gebruiken. Zal dit haar tijdig lukken? De tijd dringt want er wacht de stad van de Farao een nieuwe oorlog. Eentje met nog krachtigere wapens.

De Staf van Apophis is het tweede deel in de Portaal serie, een spannende fantasy voor young adults. Eerder in de reeks verscheen De Vrije Wereld. De verhaallijn van De Staf van Aphophis gaat daarbij verder waar het in het vorige boek geëindigd is, waardoor de boeken naadloos op elkaar aansluiten. Het is dan ook zeker aan te raden om beide boeken kort na elkaar te lezen, zodat je niets van achtergrondinformatie mist. De Vrije Wereld was een sterke opener van de serie, weet Mathijs Hulster dit met het tweede deel te evenaren?

De epiloog van het eerste boek kondigt het vertrek aan van Jessy, Fahim, Lee, haar vader Ron en de Ingewijden met de Zeppelin naar Bharat, het oude India. Al bij de eerste bladzijde slaagt Hulster erin om de lezer op het puntje van zijn of haar stoel te krijgen. Het verhaal opent namelijk met twee vrienden die iets geheimzinnigs en duisters te zien krijgen. “De Staf van Apophis kan zorgen dat je wildste dromen zullen uitkomen.” Jessy krijgt hiermee een gevaarlijke en machtige tegenstander. Dit maakt dat het verhaal in het begin leest als een trein. Het is boeiend, spannend en boordevol actie, vooral rond het hoofdpersonage Jessy. Dit houdt aan tot op ongeveer een derde van het boek, waarna het tempo wat zakt. Om dan naar het einde toe weer aan snelheid te winnen. De reden hiervoor is simpel: er wordt te ver gegaan in de wereldopbouw en verwijzingen naar geschiedkundige zaken.

Waar De Vrije Wereld wisselde tussen een beperkter aantal personages, zie je in De Staf van Apophis een duidelijke verhoging van het aantal perspectiefwisselingen. Enerzijds is dit interessant, want elk personage voegt iets toe aan het verhaal en de wisselwerkingen zorgen vaak voor cliffhangers. Anderzijds moet de auteur ervoor waken om hier niet te ver in te gaan. De Vrije Wereld is uitgestrekt met veel nationaliteiten en ook nog een Tussenwereld, wat maakt dat je als lezer er echt je hoofd moet bijhouden om alles goed te kunnen volgen. Een overdaad aan informatie werkt dan ook remmend. Dit zag je reeds in lichte mate in het vorige boek maar is hier nog veel duidelijker merkbaar.

Jessy krijgt een belangrijke rol toegewezen in het begin van het verhaal. Ze moet leren het masker te gebruiken en haar gave verder te ontdekken. Meester Lhanima helpt haar hierbij. De verwachtingen zijn hoog en daardoor is het teleurstellend dat Jessy’s personage een hele tijd niet meedoet in de verhaallijn. Zeker door de focus die wordt gelegd op haar gave in het begin. Uiteindelijk duikt ze op het einde – waar het verhaal op zijn spannendste is – terug op, om alsnog een sleutelrol op te eisen. Intussen komen onder andere Lhanima, Thyranoen en zijn geheimzinnige meester en Ailea op de voorgrond te staan.

In de strijd die ook nu weer in volle hevigheid losbarst wordt niet enkel magie gebruikt maar ook moderne technologieën. Denk hierbij aan nanotechnologie maar ook kwantumfysica. Een beetje vergezocht maar het past wel bij ons huidige tijdperk en hoe Hulsters fictieve wereld zich voorstelt. Zijn beschrijvende en gedetailleerde schrijfstijl zorgen voor levendige actiescènes, aangevuld met je eigen fantasie.

Na een sterke start zakte De Staf van Apophis wat door de mand, om zich naar het einde toe weer te herpakken. Het verhaal eindigt met een duidelijke aanzet naar het derde boek, want het verhaal is nog lang niet ten einde. Er zijn nog genoeg vraagtekens rond Jessy’s gave, de voorspelde ramp en de dreiging van een volgende oorlog. En dan is er nog de zoektocht naar de steen van Ron. Ik kijk alvast uit naar het derde boek! Drie sterren voor dit tweede boek.

Genre: young adult
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463081405