‘Shirareta Sekai 2, De keuze van Amar’ – Kirsten Groot

ISBN: 9789463084024

De Shirareta Sekai-trilogie krijgt deze zomer een einde met het verschijnen van deel 3. Na het lezen van het eerste deel De terugkeer van Layhar is dit het tweede deel. De trilogie is geschreven door Kirsten Groot. Zij is geboren in Delft in 1997. Ze heeft behalve een broer en zus een tweelingzusje. Tijdens haar studie (Japan) richtte ze zich met name op literatuur- en kunstgeschiedenis. Japan is niet haar enige interesse. Kirsten houdt van talen, geschiedenis en culturen. Ze heeft de liefde voor het oude Egypte van haar zus meegekregen. Tekenen doet ze ook graag. Een creatief persoon dus. De keuze van Amar is in 2021 door uitgeverij Zilverbron uitgegeven. Ik ben benieuwd of dit deel weer net zo bijzonder is als het eerste. Ook nu lees ik weer het e-book. Als ik naar het plaatje van de kaft kijk, heeft het dezelfde sfeer: Japan met ook een vleugje Egypte. Ik vind het prettig wanneer ieder deel van een trilogie ongeveer dezelfde uitstraling heeft.

Let op: deze recensie kan spoilers bevatten wanneer je deel 1 nog niet gelezen hebt!!

Het verhaal in het tweede deel gaat verder waar het eerste deel gestopt is. De wereld dreigt ten onder te gaan aan een nieuwe rassenoorlog en een zuivering is aanstaande. Hoe kan Ai los komen van haar trauma’s en voorkomen dat er een nieuwe zuivering zal plaatsvinden? Gestrand in de woestenij zet Ai haar zoektocht voort naar de elf met de zwarte ogen. Haar queeste brengt haar naar de meest exotische landen en enge draken. Als blijkt dat de machtige, arrogante Amar de enige is die de zuivering kan stoppen, zal ze sterk moeten zijn. Een klein foutje kan immers het einde van Ai betekenen. Hana en Kazuto spelen, net als in het eerste deel, nog steeds een belangrijke rol in het verhaal. Hana zoekt haar weg in het politieke steekspel aan het hof en zal daarvoor het nodige moeten overwinnen. Kazuto wordt gedwongen in dienst te treden en te vechten voor de koning. Kazuto heeft door zijn eigen trauma’s problemen met het eten van voedsel gemaakt door iemand anders dan Hana. Ook hij zal zijn trauma onder ogen moeten zien. Genoeg redenen om dit tweede deel op te pakken en opnieuw te verdwijnen in deze magische wereld.

Het boek springt tussen de verschillende avonturen van de drie hoofdpersonen en hoe ze hun weg proberen te vinden in een onbekende omgeving met nieuwe vrienden en vijanden om te overleven. Het boek is los te lezen, maar je mist dan wel een heel stuk omdat er weinig of slechts kort wordt teruggeblikt. Ik vond het fijn dat ik gelijk door kon lezen, soort bingelezen.

Chimata de vos zien we ook weer terug in De keuze van Amar. Het lijkt nu eerder een innerlijke stem te worden die Ai dwars zit. Voor mij versterkt dit het idee dat ik in deel 1 ook al had dat het een soort innerlijke stem is die je kan helpen, zeker wanneer je het moeilijk hebt, maar naarmate je groeit en sterker wordt kan die stem niet meer bij je passen. Zoals in dit stukje waar Kazuto advies geeft:

‘Zeg haar dat ze een houvast moet zoeken, iets waar ze van ontspant. Als ik Yomi voor me zie of haar stem in mijn hoofd hoor, zet ik indien mogelijk thee, of houd ik een theeceremonie. Dat kalmeert me. ‘Een gedicht schrijven kan ook helpen.’

Ook hier komen de Japanse tekens weer terug. Ik vond het leuk gevonden dat het soms ook niet helemaal duidelijk is. ‘Idee, stroming, nacht, donker, vuur? Hoe moet ik dit lezen? I-ru-ya-an-ka? Illuyanka. Het is een buitenlandse naam, dus ik heb willekeurige karakters gebruikt om hem te schrijven, verduidelijkte ze.’

In dit deel vond ik de psychologie sterker naar voren komen dan in deel 1.

‘Symptomen bestrijden is onvoldoende. Om een probleem op te lossen, moet je weten wat de oorzaak is.’Wat is de oorzaak volgens jou?’

Dit psychologische stuk zette me aan tot nadenken. Hoe vaak nemen we geen tijd om te zoeken naar de oorzaak en hollen we door? Wat ik ook knap vond, is dat in deze magische wereld een probleem niet verdwijnt door even te zwaaien met een toverstokje, maar dat je zelf ook verantwoordelijkheid hebt om het op te lossen. Magie helpt wel om de volgende stap te kunnen zetten, maar je moet het wel zelf doen. Ik herkende ook wel wat terug van de verhalen uit de bijbel op een bepaalde manier, met name de verhalen uit het boek openbaringen. Het boek heeft ook wel trekken van de boeken van Narnia die ook gebaseerd zijn op verhalen uit de bijbel. Binnen de christelijke wereld zijn de meningen verdeeld over de boeken van Narnia daarom ben ik voorzichtig met deze uitspraken en het is natuurlijk ook heel persoonlijk. Ik vond dit deel net wat sterker dan het eerste deel daarom 4,5 ster van mij. Ik kijk uit naar deel 3 die binnenkort zal verschijnen.

Genre: historische psychologische fantasyroman
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463084024