‘Versplinterd’ – A.G Howard

ISBN: 9789049203641

De in Massachusetts geboren Anita Grace (A.G) Howard begon in 2004 na het overlijden van haar grootvader serieus met schrijven. Ze schreef voor hem een gedicht om afscheid te nemen en aan te geven hoe hij voortleeft in zijn kleinkinderen. Hierna schreef ze nog vele gedichten en ging van korte verhalen uiteindelijk naar boeken. Ze heeft zes manuscripten geschreven terwijl ze acht jaar werkzaam was als bibliothecaresse op een middelbare school. Versplinterd (Splintered) is haar zevende boek, maar het eerste boek dat gepubliceerd werd en nu kan Nederland ook meereizen naar het echte wonderland.

De Boekerij heeft zichzelf weer overtroffen met deze prachtige limited edition. De cover is prachtig net als de binnenkant vol met bloemen, paddenstoelen en sleutels; het lijkt wel behang. Het bedrukt boekblok laat een schaakbord met hartjes zien. Het mooie is dat al die afbeeldingen voorkomen in het verhaal, maar waar gaat het verhaal precies over!?

Sinds haar puberteit hoort Alyssa Gardner insecten en bloemen fluisteren; net als haar moeder. Daarvoor zit haar moeder al jarenlang in een psychiatrisch ziekenhuis. Deze familievloek bestaat al eeuwen en is begonnen bij Alice Liddell; Lewis Carrolls muze voor Alice in Wonderland.
Het gaat steeds slechter met haar moeder als Alyssa erachter komt dat het boek Alice in Wonderland gebaseerd is op een bizarre, donkere realiteit. Om de fouten van haar betbetovergrootmoeder Alice recht te zetten en haar moeder te redden, moet ze naar de doodenge wereld van Wonderland. Ze krijgt daarbij de hulp van haar aantrekkelijke buurjongen Jeb en van Morpheus, die haar gidst door Wonderland. Hij is mooi en sexy, maar is hij wel te vertrouwen!?

Het boek begint bijzonder; Alyssa kan bloemen en insecten horen fluisteren en heeft een hele aparte manier om daar mee om te gaan en het gefluister te laten stoppen. Haar moeder zit in een inrichting en heeft rare gewoontes, maar het verhaal intrigeert je enorm vanaf de eerste paar bladzijdes.
Alyssa heeft niet echt vrienden vanwege het verleden en het feit dat haar moeder in een psychiatrische instelling zit. De enigen waar ze goed contact mee heeft zijn haar buurmeisje Jen en haar broer Jeb. Naast een bijzondere artistieke hobby, heeft Alyssa een uitgesproken kledingstijl en houdt ze van skaten. Deze laatste hobby deelt ze met Jeb; die niet echt uit de verf komt in dit boek. Morpheus is een ander verhaal; hij is mysterieus, woest aantrekkelijk en heeft vele gezichten. De relatie tussen Alyssa, Jeb en Morpheus is bijna een driehoeksverhouding. Het zou wel fijner zijn als Alyssa een iets sterkere vrouw geweest was en minder afhankelijk van beide jongemannen. Je wil bijna tegen haar zeggen: je kan meer dan je zelf denkt.

Howard heeft het boek geschreven vanuit Alyssa in een toegankelijke schrijfstijl omdat het een young adultboek is. Complimenten voor de vertaalster, want het bevat verzonnen woorden en taal. Het verhaal springt af en toe heen en weer tussen verleden, visioenen en realiteit, maar dat is ook de charme van het verhaal. Het is lekker warrig en verwarrend en dat past precies bij het verhaal. Al is het wel zo dat aan sommige gebeurtenissen heel makkelijk voorbij wordt gegaan en het verhaal had wel iets meer diepgang mogen hebben.

Versplinterd is heel beeldend omschreven en je gaat echt mee op de reis die Alyssa maakt. En hoe vreemd en bizar de personen, omgeving en wezens die ze onderweg tegenkomt ook zijn, het verhaal pakt je helemaal in en is op de een of andere manier geloofwaardig. Het is het bekende (Disney) verhaal van Alice, maar dan sinister, duister en creepy. In het nawoord geeft Howard aan dat ze schatplichtig is aan Tim Burton en dat is duidelijk te merken. Dit boek zou ook zo verfilmd kunnen worden en ik ben benieuwd naar deze film. Al was het maar om te zien hoe de bijzondere outfits van Alyssa er uitzien. Tot mijn geluk blijkt dit het eerste deel van een trilogie te zijn, maar gelukkig is dit wel een verhaal met een einde en blijf je niet met vragen achter. Ze zeggen altijd ‘don’t judge a book by its cover’, maar deze cover nodigt zeker uit tot lezen en het is zeer de moeite waard. Ik waardeer het boek met 4,5 sterren.

Genre: fantasy – young adult
ISBN: 9789049203641
Uitgave: limited edition hardcover