‘Waar is Ivy’ – Inge van Prooijen

ISBN: 9789461098924

Lizzy is alleenstaande moeder van haar dochtertje Ivy. Om wat extra geld te verdienen, waant ze zich in de wereld van influencen op Instagram. Hier laat ze zien dat het alleenstaande moederschap soms een fikse uitdaging is. Als ze haatberichten en dreigmails ontvangt besluit Lizzy te stoppen met influencen. Als ze haar laatste deal afrondt en ze denkt dat haar dochtertje veilig in haar bed ligt te slapen, blijkt niets minder waar. Ivy haar bedje is leeg. Waar is het kleine meisje?

Inge van Prooijen verslond vanaf dat ze kon lezen alle boeken die ze maar kon vinden. Van kinderboeken tot thrillers en romans. Inge heeft gewerkt in de verslavingszorg en als huisartsondersteuner. Echter was haar liefde voor schrijven groter. In haar boeken vindt ze het dan ook interessant om complexe personages neer te zetten. In 2022 erscheen haar feelgood novelle Singlereis bij de Verhalenfabriek. Haar eerste thriller debuut verscheen begin 2023 bij uitgeverij de Crime Compagnie. Zonder angst werd ook goed onthaald door Boekencast.

Waar is Ivy is een van de nieuwste tussendoortjes van uitgeverij De Verhalenfabriek. Deze spannende novelle had van mij nog vele malen langer mogen zijn! Je wordt vanaf de eerste bladzijde in het verhaal van alleenstaande moeder Lizzy getrokken en je kan je e-reader pas weer neerleggen als het boek uit is. Inge van Prooijen weet, ondanks het beperkte aantal bladzijden, een spannend en meeslepend verhaal neer te zetten.

De schrijfstijl is beeldend en als nieuwbakken moeder kan je je jezelf goed voorstellen wat slaapgebrek en alle strubbelingen rondom het ouderschap met je doen. Een moment van onoplettendheid en een ongeluk is zo gebeurd. Het lijkt mij dan ook je ergste nachtmerrie om je kind kwijt te zijn.

In het verhaal wisselen heden en verleden (zes maanden geleden) met elkaar af. Hierdoor heb je een goed beeld van wat er zich voor de verdwijning van Ivy heeft afgespeeld. Je denkt als lezer al snel te weten wie er achter de verdwijning van Ivy zit, maar niets is minder waar. Van Prooijen weet je op het verkeerde been te zetten en pas in de laatste spannende bladzijden kom je erachter wie de werkelijke dader is.

Een thema dat ook een prominente rol speelt in het verhaal is het online influencen of momfluencen. Moeders die pronken met nieuwe attributen of gadgets die hun kinderen gebruiken om zo geld te verdienen. Ook in Nederland kennen we inmiddels een hoop influencers, het boek laat maar weer eens zien dat het internet dingen mooier maakt dan ze in werkelijkheid zijn. Ik las laatst in een post op Instagram ‘achter elk goed verzorgd kind, zit een verwaarloosde ( lees met melkvlekken besmeurde, niet gedouchte met ongekamde haren en in pyjama zijnde) moeder’, iets wat perfect past bij dit thema en boek!

Waar is Ivy is een spannende novelle over de ergste nachtmerrie van elke ouder, het kwijtraken van je kind. Ondanks dat de novelles van De verhalenfabriek niet meer dan 100 bladzijden lang zijn, had dit boek alle ingrediënten om je van een spannende middag vol leesplezier te voorzien. Waar is Ivy krijgt van mij 4 sterren.

Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461098924
Uitgave: april 2024