‘Zeven briefjes’ – Mia Zomerdijk

ISBN: 9789021050485

Mia Zomerdijk is het pseudoniem van Iris Boter. Ze heeft zichzelf leren schrijven. Bladzijden vol schreef ze, tekeningen erbij, nietje erdoor, een boek. Ze ging naar de kunstacademie en illustreerde meer dan 140 boeken. Het schrijven bleef en na vele cursussen verscheen in 2002 haar eerste boek, Sofie komt te laat. Ze schreef ondertussen al een 35-tal boeken, waaronder de thriller Buiten bereik. In 2022 verscheen haar eerste feelgoodroman Het zolderkamertje aan de bloemgracht. Zeven briefjes is haar nieuwste feelgood.
Hoeveel briefjes zijn er nodig om die ene leuke man te vinden? Een triggerende ondertitel op de cover van het boek die je aandacht trekt. De titel zelf is in grote, witte, zwierige letters geschreven en beslaat de helft van deze cover. Mr. Jones, de kat van Leonie, zit er wat verdwaasd naar te kijken. De briefjes dwarrelen ondertussen rond hem heen. De cover is even fris en speels als het verhaal zelf.
Maar eerst misschien even wat meer over het verhaal zelf. Leonie is 42 jaar, leerkracht van groep 2 en woonachtig in Zwolle. Ze heeft gezelschap van haar kater, Mr. Jones. Leonie droomt ervan om schrijfster te worden en waagt een poging tot het schrijven van een boek. Het enige dat, in haar verder leuke leventje, ontbreekt is een lieve man aan haar zijde.
Leonie gelooft niet in datingsites, maar wel in het lot. “Het leven is een ingewikkelde samenloop van enorme krachten die zoveel groter zijn dan wij en waar we geen invloed op hebben. Ik vertrouw erop dat me overkomt wat er moet gebeuren.” Om het lot een handje te helpen besluit ze zeven briefjes te schijven en te verstoppen op verschillende plaatsen. In een boek in haar favoriete boekhandel, in de verpakking van een fles wijn, in een brievenbus…Lukt het haar om, met wat hulp van het lot, een lieve man te vinden? Dat lees je in Zeven briefjes.
Mia Zomerdijk heeft een vlotte pen. Vanaf de allereerste zinnen slaagt ze erin je mee te nemen in het leven van Leonie. Het verhaal wordt verteld vanuit Leonie zelf, wat maakt dat je onmiddellijk een band voelt met haar. Een nieuwe vriendin in je leven. Verder maakt de auteur gebruikt van korte hoofdstukken waardoor “Nog eentje dan” ervoor zorgt dat je door het boek heen vliegt. De auteur hanteert een filosofische, humoristische, beeldende en meeslepende schrijfstijl.
“Het lot is niet goed of slecht. Het heeft geen mening of bedoeling. Het is gewoon….een woord voor hoe dingen gaan.”
“De geur van buitenlucht hing als een frisse wolk om hem heen.”
“Perfecte dingen bestaan alleen zolang ze nog niet bestaan.”
“Onze levens waren snel en geruisloos in elkaar opgegaan als een soepel lopende rits.”
Ook haar beste vriendin Linda, een ploeterende moeder van 3, wordt prachtig neergezet door de auteur. Een vriendschap als deze wens je iedereen toe!
Zeven briefjes is het realistische relaas van een 40-jarige vrouw die, ondanks haar liefdeslittekens, toch haar weg blijft zoeken in het leven. Met behulp van Mr. Jones, het lot en zeven briefjes. Het is een herkenbaar verhaal waarbij je heel erg meeleeft. Je kunt niet anders dan Leonie in je hart sluiten. Ze jaagt haar dromen na, gaat uitdagingen aan, worstelt, valt, staat weer recht. En dit alles met hoop, moed, liefde, een grote dosis zorg voor anderen en humor. Zeven briefjes is een verhaal dat je niet onberoerd laat. Met alle elementen van een echte feelgood: vlinders, tranen, een lach, pech, onhandigheid, herkenbaarheid. Gekruid met veel liefde, warmte, humor en verbondenheid.  Maar ook met de nodige diepgang en niet té zeemzoetig. Het is een verhaal dat je op een laagdrempelige manier doet nadenken over jouw leven en dromen, met het lot als reisgids. Durf jij je leven in de handen van het lot te leggen?
Als je nu denkt, is dat niet wat zwaar voor een feelgood, dan kan ik je geruststellen. De reacties op de briefjes zijn soms hilarisch. Met een goede portie gênante en pijnlijke momenten en een grote dankbaarheid dat jij niet in de schoenen van Leonie staat. Ik denk dat de mensen rondom me, als ik in het openbaar aan het lezen was, af en toe het verhaal konden aflezen op mijn gezicht. Subtiel meeleven is me bij deze roman namelijk niet gelukt. Een pluim voor de auteur!
Op het einde worden de tijdsprongen groter, waardoor het verhaal vaart blijft hebben tot de allerlaatste punt. Een einde dat ik niet zag aankomen en nog lang is blijven nazinderen. Feelgoodromans zijn dus niet altijd licht voorspelbaar!
Zeven briefjes is een roman die alle elementen bevat om aan het boek gekluisterd te blijven. Een kleine waarschuwing: zorg dat je tijd hebt als je erin begint te lezen, want het opzij leggen ervan is ontzettend moeilijk! Dus als je nog geen boek hebt voor aan het zwembad deze zomer, stop dan zeker Zeven briefjes in je koffer. Je gaat het je niet beklagen! En wie weet wat het lot je brengt. Van mij krijgt deze roman alleszins 5 blinkende sterren!
Ellen Boutsen
Genre: roman – feelgood
Uitgever: Luitingh-Sijthoff